Через тринадцять років після грандіозного успіху першого «Аватара» сіквел цього фантазійного трилера, призначеного для дітей, а більше для дорослих, очолив американський бокс-офіс.

За перший вікенд “Аватар: Шлях води” (Avatar: The Way Of Water) зібрав 134 млн доларів. Якщо приплюсувати збори в інших країнах, то глобальний бокс-офіс за перший вікенд складе 435 млн. доларів. Прогноз за майбутній перший рік прокату становить 4 млрд дол. Повідомляється, що студії «20 століття Фокс» та «Дісней» витратили на виробництво «Аватара-2» близько 460 млн доларів (плюс витрати на виготовлення копій та рекламу).

Очікування на перший вікенд були, як тепер очевидно, трохи завищені – називали цифри близько 150-175 млн дол. Показово, що збори другого «Аватара» на прокатному старті виявилися нижчими за показники минулорічних фаворитів. Так, «Спайдермен: Немає шляху додому» (Spider-Man: No Way Home) за один день відкриття у грудні минулого року отримав 121,9 млн дол., що є другим результатом у світі, і 260,1 млн доларів за вікенд відкриття що також є другим світовим результатом.

Великі формати

Ситуація з «Аватаром» незвичайна. Глядачі, які чули про чарівну видовищність сиквела, хочуть отримати максимум задоволення. Звідси підвищений попит на перегляди в розвинених форматах, незважаючи на високі ціни (від 20 доларів і вище за квиток).

Ще навесні Джон Фітіан, президент Національної асоціації власників кінотеатрів (скорочено – NATO), заявив, що «Аватар-2» буде випущений більшою кількістю форматів, ніж будь-який інший фільм за всю історію кінематографу. Список цих форматів – IMAX, 3D, 2D, 4DX, ScreenX – нагадує перелік модифікацій нових автомобілів. Не всі глядачі знають, у чому специфіка цих форматів. І як зауважив один оглядач, вирішити, в якому форматі дивитися новий фільм Джеймса Кемерона, може виявитися важчим, ніж знайти бебісітера на суботній вечір.

Крім звичних 2D і 3D, американський малтиплекс може запропонувати кілька форматів PLF. На жаргоні кінопрокатників PLF означає “преміальні великі формати”. У цю категорію входять як вже відомий IMAX, так і ще дивовижні такі «фішки», як 4DX з вібруючими кріслами і розпилюваними в залі запахами. Апофеоз сучасного кіноатракціону під назвою ScreenX пропонує майже панорамну версію видовища, що проектується на три екрани, з оглядом 270 градусів.

Цікаво, що продаж квитків на сеанси з преміальними форматами «Аватара-2» перевищив на 62% продаж звичайних квитків.

«За нас каже людська чутка, у нас чудовий фільм, безліч екранів і чудова перспектива перевершити всіх у святковий сезон», – заявив виконавчий віце-президент компанії «Дісней» з кінопрокатної дистрибуції Тоні Чемберс.

Треба віддати належне Кемерону. Він блискуче використовував технологію HFR – підвищену кількість кадрів на секунду, що раніше використовувалося в телевізійних мильних операх і що взяв на озброєння приблизно десять років тому Пітер Джексон у трилогії «Хоббіт» (це, між іншим, спочатку було прийнято в багнети експертами та публікою) . Людей дратувала телевізійна картинка, а підвищена чіткість зображення нагадувала відеогра. Але сьогодні, коли майже весь прокат став дигітальним, можливість проектувати 48 кадрів на секунду (що більше за стандартну проекцію рівно в два рази) видалася Кемерону вкрай важливим нововведенням. Раніше цього року він використав HFR для обробки окремих сцен у першому «Аватарі», готуючи його до повторного випуску на екрани як свого роду розминку перед запуском сиквела.

Джеймс Кемерон (архівне фото)

Джеймс Кемерон (архівне фото)

Величне видовище, нашпиговане найпередовішими спецефектами, повертає глядачів на далеку планету Пандора, де благородні тубільці з племені нави, істоти величезного зросту, синього кольору та неймовірної простодушності, протистоять черговому нашестю підступних, жорстоких та жадібних варварів.

Серце фільму – тропічний острів, де Джейк Саллі (Сем Вортінгтон), колишній морпіх-інвалід, що став ватажком повстання наві, та його дружина Нейтирі (Зої Салдана) разом з їхніми чотирма дітьми, знаходять притулок від «людей з неба», корумпованих головорі. які мають намір колонізувати Пандору

Джеймс Кемерон – відомий майстер тримати глядача у постійній напрузі. І він неодноразово до прем’єри висловлював впевненість, що його новий блокбастер тривалістю 3 години 15 хвилин нікого не змусить нудьгувати. Думки американських кінокритиків менш одностайні.

Чаклунство спецефектів

Оглядач The Hollywood Reporter Девід Руні нагадує, з якою впевненою майстерністю 68-річний канадський майстер вміє роздмухувати екранний саспенс ще з часів «Чужих» та другого «Термінатора». Дія нового «Аватара» здебільшого переміщається із суші до океанських просторів. І тут Кемерон почувається як удома, оскільки має багатий досвід глибоководних драм. Достатньо назвати ігрові стрічки «Титанік» та «Безодню», а також документальні океанографічні фільми, зняті режисером.

Тому, констатує Руні, нікого не повинно дивувати, що нова картина є розвагою, що зачаровує, як продовження екологічного трилера – першого «Аватара», що вийшов на екрани в 2009 році і став чемпіоном американського і світового прокату.

Бокс-офіс очікується “монструозним”, зауважує Руні, що відкриває ворота для трьох наступних сіквелів-продовжень. Причому третій майже готовий, а четвертий перебуває у процесі запуску з готовим сценарієм.

Повідомляють про дати прокатних релізів. Для третього сіквела це 20 грудня 2024, для четвертого – 18 грудня 2026, для п’ятого – 22 грудня 2028 року.

Критик The Hollywood Reporter відкидає скепсис тих, хто порівнює фільм з відеогрою, яка в якийсь момент неминуче набридне. Гібрид фотореалізму і анімації, що вийшов, притягує як потужний магніт, особливо в підводних епізодах, від яких, за визнанням Руні, захоплює дихання.

Сюжет про битву хороших хлопців із лиходіями у сценарії, написаному Кемероном разом із Ріком Джаффою та Амандою Сілвер, загалом нескладний, – зазначає Девід Руні. – Але нескінченна специфіка світу, в якому розігрується дія, та ніжність, з якою фільм описує тубільців планети, роблять «Аватар: Шлях води» напрочуд емоційним. Хоча багато нюансів у грі акторів затьмарюються чаклунством спецефектів, Зої Салдана і Кейт Уінслет виразні в ряді епізодів, у Сігурні Уівер є солідна акторська основа, яка виправдовує її участь у фільмі, а Брітейн Далтон і Джек Чемпіон виділяються серед молодих.

Підбиваючи підсумок своїм спостереженням, Девід Руні констатує, що «саме щира віра Кемерона у фантастичний світ, який він створив робить перегляд пам’ятним».

Віртуальний парк розваг

Маститий критик Оуен Глейберман у рецензії, опублікованій рупором шоу-бізнесу Variety, дає неоднозначну оцінку фільму. Визнаючи, що сіквел навіть видовищніший і епічніший, ніж оригінальний фільм, він зазначає «недолік драматичного виміру».

На думку критика, «підводні сцени дивовижні і буквально занурюють глядача в центр подій, але історія Джейка Саллі та його сім’ї, що втекла, є низка зручних кліше».

Глейберман визнає привабливу видовищну природу творіння Кемерона, який як ніхто досяг успіху у використанні технологічних новацій. На його думку, образний ряд, створений завдяки формату 3D, має “непідробну тактильну чутливість”.

Глейберман високо оцінює шанси фільму досягти успіху у світовому бокс-офісі. «Кемерон підняв ставки не тільки щодо спецефектів, а й щодо епічної хореографії самої постановки, – пише він. – Це апофеоз кінематографа, який треба дивитися неодмінно. Весь світ заінтригований: таку захоплюючу подорож не можна пропустити».

Критик називає сіквел “класичним попкорновим кіно”. Але, на жаль, історія, що розповідається, на його думку, залишається вторинною і банальною. «Це суміш фільму і парку розваг у форматі віртуальної реальності», – зауважує критик.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я