Через тринадцять років після грандіозного успіху першого «Аватара» сіквел цього фантазійного трилера, призначеного для дітей, а більше для дорослих, очолив американський бокс-офіс.
За перший вікенд “Аватар: Шлях води” (Avatar: The Way Of Water) зібрав 134 млн доларів. Якщо приплюсувати збори в інших країнах, то глобальний бокс-офіс за перший вікенд складе 435 млн. доларів. Прогноз за майбутній перший рік прокату становить 4 млрд дол. Повідомляється, що студії «20 століття Фокс» та «Дісней» витратили на виробництво «Аватара-2» близько 460 млн доларів (плюс витрати на виготовлення копій та рекламу).
Очікування на перший вікенд були, як тепер очевидно, трохи завищені – називали цифри близько 150-175 млн дол. Показово, що збори другого «Аватара» на прокатному старті виявилися нижчими за показники минулорічних фаворитів. Так, «Спайдермен: Немає шляху додому» (Spider-Man: No Way Home) за один день відкриття у грудні минулого року отримав 121,9 млн дол., що є другим результатом у світі, і 260,1 млн доларів за вікенд відкриття що також є другим світовим результатом.
Великі формати
Ситуація з «Аватаром» незвичайна. Глядачі, які чули про чарівну видовищність сиквела, хочуть отримати максимум задоволення. Звідси підвищений попит на перегляди в розвинених форматах, незважаючи на високі ціни (від 20 доларів і вище за квиток).
Ще навесні Джон Фітіан, президент Національної асоціації власників кінотеатрів (скорочено – NATO), заявив, що «Аватар-2» буде випущений більшою кількістю форматів, ніж будь-який інший фільм за всю історію кінематографу. Список цих форматів – IMAX, 3D, 2D, 4DX, ScreenX – нагадує перелік модифікацій нових автомобілів. Не всі глядачі знають, у чому специфіка цих форматів. І як зауважив один оглядач, вирішити, в якому форматі дивитися новий фільм Джеймса Кемерона, може виявитися важчим, ніж знайти бебісітера на суботній вечір.
Крім звичних 2D і 3D, американський малтиплекс може запропонувати кілька форматів PLF. На жаргоні кінопрокатників PLF означає “преміальні великі формати”. У цю категорію входять як вже відомий IMAX, так і ще дивовижні такі «фішки», як 4DX з вібруючими кріслами і розпилюваними в залі запахами. Апофеоз сучасного кіноатракціону під назвою ScreenX пропонує майже панорамну версію видовища, що проектується на три екрани, з оглядом 270 градусів.
Цікаво, що продаж квитків на сеанси з преміальними форматами «Аватара-2» перевищив на 62% продаж звичайних квитків.
«За нас каже людська чутка, у нас чудовий фільм, безліч екранів і чудова перспектива перевершити всіх у святковий сезон», – заявив виконавчий віце-президент компанії «Дісней» з кінопрокатної дистрибуції Тоні Чемберс.
Треба віддати належне Кемерону. Він блискуче використовував технологію HFR – підвищену кількість кадрів на секунду, що раніше використовувалося в телевізійних мильних операх і що взяв на озброєння приблизно десять років тому Пітер Джексон у трилогії «Хоббіт» (це, між іншим, спочатку було прийнято в багнети експертами та публікою) . Людей дратувала телевізійна картинка, а підвищена чіткість зображення нагадувала відеогра. Але сьогодні, коли майже весь прокат став дигітальним, можливість проектувати 48 кадрів на секунду (що більше за стандартну проекцію рівно в два рази) видалася Кемерону вкрай важливим нововведенням. Раніше цього року він використав HFR для обробки окремих сцен у першому «Аватарі», готуючи його до повторного випуску на екрани як свого роду розминку перед запуском сиквела.
Величне видовище, нашпиговане найпередовішими спецефектами, повертає глядачів на далеку планету Пандора, де благородні тубільці з племені нави, істоти величезного зросту, синього кольору та неймовірної простодушності, протистоять черговому нашестю підступних, жорстоких та жадібних варварів.
Серце фільму – тропічний острів, де Джейк Саллі (Сем Вортінгтон), колишній морпіх-інвалід, що став ватажком повстання наві, та його дружина Нейтирі (Зої Салдана) разом з їхніми чотирма дітьми, знаходять притулок від «людей з неба», корумпованих головорі. які мають намір колонізувати Пандору
Джеймс Кемерон – відомий майстер тримати глядача у постійній напрузі. І він неодноразово до прем’єри висловлював впевненість, що його новий блокбастер тривалістю 3 години 15 хвилин нікого не змусить нудьгувати. Думки американських кінокритиків менш одностайні.
Чаклунство спецефектів
Оглядач The Hollywood Reporter Девід Руні нагадує, з якою впевненою майстерністю 68-річний канадський майстер вміє роздмухувати екранний саспенс ще з часів «Чужих» та другого «Термінатора». Дія нового «Аватара» здебільшого переміщається із суші до океанських просторів. І тут Кемерон почувається як удома, оскільки має багатий досвід глибоководних драм. Достатньо назвати ігрові стрічки «Титанік» та «Безодню», а також документальні океанографічні фільми, зняті режисером.
Тому, констатує Руні, нікого не повинно дивувати, що нова картина є розвагою, що зачаровує, як продовження екологічного трилера – першого «Аватара», що вийшов на екрани в 2009 році і став чемпіоном американського і світового прокату.
Бокс-офіс очікується “монструозним”, зауважує Руні, що відкриває ворота для трьох наступних сіквелів-продовжень. Причому третій майже готовий, а четвертий перебуває у процесі запуску з готовим сценарієм.
Повідомляють про дати прокатних релізів. Для третього сіквела це 20 грудня 2024, для четвертого – 18 грудня 2026, для п’ятого – 22 грудня 2028 року.
Критик The Hollywood Reporter відкидає скепсис тих, хто порівнює фільм з відеогрою, яка в якийсь момент неминуче набридне. Гібрид фотореалізму і анімації, що вийшов, притягує як потужний магніт, особливо в підводних епізодах, від яких, за визнанням Руні, захоплює дихання.
Сюжет про битву хороших хлопців із лиходіями у сценарії, написаному Кемероном разом із Ріком Джаффою та Амандою Сілвер, загалом нескладний, – зазначає Девід Руні. – Але нескінченна специфіка світу, в якому розігрується дія, та ніжність, з якою фільм описує тубільців планети, роблять «Аватар: Шлях води» напрочуд емоційним. Хоча багато нюансів у грі акторів затьмарюються чаклунством спецефектів, Зої Салдана і Кейт Уінслет виразні в ряді епізодів, у Сігурні Уівер є солідна акторська основа, яка виправдовує її участь у фільмі, а Брітейн Далтон і Джек Чемпіон виділяються серед молодих.
Підбиваючи підсумок своїм спостереженням, Девід Руні констатує, що «саме щира віра Кемерона у фантастичний світ, який він створив робить перегляд пам’ятним».
Віртуальний парк розваг
Маститий критик Оуен Глейберман у рецензії, опублікованій рупором шоу-бізнесу Variety, дає неоднозначну оцінку фільму. Визнаючи, що сіквел навіть видовищніший і епічніший, ніж оригінальний фільм, він зазначає «недолік драматичного виміру».
На думку критика, «підводні сцени дивовижні і буквально занурюють глядача в центр подій, але історія Джейка Саллі та його сім’ї, що втекла, є низка зручних кліше».
Глейберман визнає привабливу видовищну природу творіння Кемерона, який як ніхто досяг успіху у використанні технологічних новацій. На його думку, образний ряд, створений завдяки формату 3D, має “непідробну тактильну чутливість”.
Глейберман високо оцінює шанси фільму досягти успіху у світовому бокс-офісі. «Кемерон підняв ставки не тільки щодо спецефектів, а й щодо епічної хореографії самої постановки, – пише він. – Це апофеоз кінематографа, який треба дивитися неодмінно. Весь світ заінтригований: таку захоплюючу подорож не можна пропустити».
Критик називає сіквел “класичним попкорновим кіно”. Але, на жаль, історія, що розповідається, на його думку, залишається вторинною і банальною. «Це суміш фільму і парку розваг у форматі віртуальної реальності», – зауважує критик.