У квітні Національний реєстр звукозапису США поповнився ще 25-ма музичними композиціями. Цей реєстр – особлива колекція Бібліотеки Конгресу, куди щороку потрапляють два з половиною десятки аудіозаписів у зв’язку з їхньою культурною, історичною чи естетичною важливістю для національної спадщини.

Таким чином кількість треків, які Бібліотека Конгресу вважала за необхідне для збереження, досягла 625. Загалом у звуковій колекції Бібліотеки міститься майже чотири тисячі звукових доріжок.

Додані цього року композиції охоплюють не лише широкий часовий діапазон (з 1908 по 2012 рік), а й сильно варіюються за жанровою приналежністю. У 2023 році до списку були включені американські поп-хіти, треки в жанрах реггетон та хіп-хоп, класика блюзу, джазу та кантрі, а також – вперше в історії – музична тема з відеоігри.

Повний список композицій, доданих до реєстру у 2023 році:

ALL I WANT FOR CHRISTMAS IS YOU, 1994
Мерайя Кері

Майже через 30 років після релізу до реєстру потрапила композиція, яка стала для багатьох однією з головних різдвяних асоціацій. Протягом десятиліть різдвяні чарти очолювали треки, записані ще в середині століття, наприклад, Бінг Кросбі з його хітом White Christmas або Мел Торме з The Christmas Song. Змінити ситуацію вдалося лише Мерайї Кері: All I Want for Christmas is You раптово стала не лише хітом 1994 року, а й змогла зберегти свою актуальність і в наступні роки. Кожне нове Різдво цей поп-хіт не тільки з’являється на радіо, у магазинах та на вулицях міст, але й впевнено очолює чарти, займаючи щороку дедалі вищі рядки у музичних рейтингах.

STAIRWAY TO HEAVEN, 1971
Led Zeppelin

Головний хіт Led Zeppelin, культова композиція в історії рок-музики та одне з найвідоміших гітарних соло, що прославили Джиммі Пейджа, – це Stairway to Heaven. Ця пісня вийшла 1971 року і відтоді незмінно згадується у всіх списках, присвячених рок-класиці. «Сходи в небеса» стійко пройшли перевірку часом: незважаючи на чималу тривалість, вони стали хітом у радіоротації, якій не завадила і складна структура пісні – від акустики та баладного звучання до знаменитого гітарного соло.

PALE BLUE DOT, 1994
Карл Саган

Серед популяризаторів науки ім’я Карла Сагана має культовий статус. Не менш культовим є і знімок, зроблений на його прохання, – знаменита «Блідно-блакитна точка», що є зображенням Землі на тлі величезного простору космосу. «Блідно-блакитна крапка», знята апаратом «Вояджер-1» на запит Сагана, була докладно описана в його однойменній книзі. У ній автор нагадує людству не лише про смиренність бути єдиним відомим видом у Сонячній системі, а й про відповідальність людини за нашу планету. Його заклик – «зберігати та плекати блідо-блакитну точку, єдиний будинок, який ми коли-небудь знали» звучить і в аудіозаписі, зробленому Саганом і доданому до цьогорічного реєстру.

GASOLINA, 2004
Daddy Yankee

Запальний трек середини “нульових” – Gasolina у виконанні Daddy Yankee – стала одним із перших хітів латиноамериканського виконавця, якому в XXI столітті вдалося завоювати популярність у глобальному масштабі. Важливо й те, що саме з Gasolina розпочалася справжня «реггетон-революція» у музиці. Цей жанр, що є танцювальною сумішшю реггі та хіп-хопу, з релізом Daddy Yankee вперше вирвався з майданчиків Пуерто-Ріко, швидко поширившись по всьому світу. Самого Daddy Yankee нерідко називають “королем реггетону”, а Gasolina став першим реггетон-треком, який потрапив до реєстру Бібліотеки Конгресу.

IMAGINE, 1971
Джон Леннон

Для Джона Леннона Imagine став головним хітом його сольної кар’єри, а для музики та суспільства початку 1970-х – одним із значущих символів часу. Його проста, але надзвичайно зрозуміла лірика в роки релізу чудово резонувала з антивоєнними настроями та культурою хіпі. Але й після десятиліть пісня не лише зберегла свою актуальність, а й стала частим атрибутом різних заходів – від олімпійських церемоній і траурних заходів до щорічної традиції зустрічі Нового року на Таймс-сквер. Після загибелі Леннона пісню підхопили тисячі музикантів – від Елтона Джона та Леді Гагі до Доллі Партон та Девіда Боуї, які подарували Imagine безліч кавер-версій.

КОНЦЕРТ ДЛЯ КЛАРНЕТУ І КАМІРНОГО ОРКЕСТРУ, 2012
Північно-західний камерний оркестр, композитор Еллен Тейф Звілік

Найновішою композицією реєстру став запис класичної музики, випущений у 2012 році. Робота над партитурою розпочалася десятиліттям раніше: композитор Еллен Звілік вирішила передати через неї емоції цілої нації після терактів 11 вересня в Нью-Йорку. Оркестр вперше виконав її у 2003 році: перша частина концерту, наповнена життєрадісним настроєм, символізує метушню та рутину звичайного нью-йоркського дня. Друга частина концерту покликана сфотографувати жах, гнів і горе, з яким зіткнулася Америка того трагічного дня.

Музика з гри SUPER MARIO BROS., 1985
Кодзі Кондо

Цієї весни кіноадаптація гри про братів Маріо стала найкасовішим мультфільмом в історії – і в той же час Бібліотека Конгресу також вирішила згадати цю культову відеогру. Мелодії композитора Кодзі Кондо створені ним для гри Super Mario Bros. 1985 року стали не тільки впізнаваним атрибутом серії, але й справжнім технічним одкровенням: було доведено, що п’ятиканальний звуковий чіп Nintendo Entertainment System (NES) здатний стати основою для успішної музичної творчості. Партитура Кондо згодом неодноразово виконувалася музикантами та цілими оркестрами і, нарешті, стала першою композицією із відеоігри, внесеною до Національного реєстру звукозаписів.

КОМЕНТАР І АНАЛІЗ СИТУАЦІЇ В ЄВРОПІ ДЛЯ РАДІО NBC, 23 серпня – 6 вересня 1939 р.
Дороті Томпсон

Дороті Томпсон

Дороті Томпсон

Цього разу йдеться не про музичну спадщину, а про спадщину історичну. У 1920–30-х журналістка Дороті Томпсон провела чимало років у Європі, висвітлюючи політику та культуру, і неодноразово брала інтерв’ю (зокрема, у таких історичних персон, як Зігмунд Фрейд та Адольф Гітлер). У 1930-х вона почала часто з’являтися на радіо, де, спираючись на свій досвід і знання, Томпсон аналізувала події в Європі, зокрема початок Другої світової війни. Ці передачі, додані до Національного реєстру, складають унікальний запис мовлення у цей складний період.

Послухати уривок можна тут.

LIKE A VIRGIN, 1984
Мадонна

Like a Virgin – зовсім не дебют співачки Мадонни. Її перший альбом Madonna вже виявився успішним, проте саме Like a Virgin дозволив співачці закріпити успіх та розпочати сходження на світовий музичний Олімп. Цьому сприяли хіти Lucky Star, Borderline та Holiday (а також додана пізніше Into the Groove), які очолили чарти. На окрему згадку заслуговує і заголовний трек – що запам’ятовується не лише музичною частиною, а й ризикованим заграванням з релігійною тематикою. Хоча початкові відгуки критиків були суперечливими, згодом музичне співтовариство оцінило альбом, який тоді задав важливі тренди в поп-музиці і особливо жанрі денс-поп.

SYNCHRONICITY, 1983
The Police

До реєстру включають не лише творчість американських музикантів – до списку можуть потрапити і, приміром, британці, чия творчість Бібліотека Конгресу вважатиме не менш важливою для збереження. Так, до реєстру було включено Synchronicity – останній альбом гурту The Police, який Бібліотека Конгресу назвала схожим на «казкове музичне турне», наголосивши на його жанровій багатогранності. Саме в цьому альбомі аудиторія вперше почула Every Breath You Take – головний хіт Police та один із найвідоміших треків музиканта Стінга.

SWEET DREAMS (ARE MADE OF THE THIS), 1983
Eurythmics

Ще один британський колектив, який потрапив до реєстру, – синті-поп-дует Eurythmics. До 1983 вони встигли випустити свій не найуспішніший альбом In the Garden, чий комерційний провал, втім, з лишком був скомпенсований наступним суперхітом Sweet Dreams (Are Made of This). Ця пісня стала не просто «візитною карткою» дуету, а й однією з найбільших подій в історії синті-попу. Популярність цієї пісні не спадає і по сьогоднішній день – частково завдяки мотиву, що запам’ятовується, і численним реміксам.

TAKE ME HOME, COUNTRY ROADS, 1971
Джон Денвер

Одним із головних ностальгічних треків у музиці США, що навіює образи американської глибинки, безперечно є Take Me Home, Country Roads Джона Денвера. Хоча пісня прославляє Західну Вірджинію, вона була написана Біллом Даноффом та Таффі Ніверт під враженням пейзажів провінційного Меріленда. Згодом співавтори пісні запропонували її Джону Денверу, для якого вона стала головним хітом та великою подією в американському кантрі-фолку.

WHAT THE WORLD NEEDS NOW IS LOVE, 1965
Джекі Дешеннон

Пісню What the World Needs Now is Love ви могли чути у багатьох фільмах – від мелодрами «Весілля кращого друга» до картини «Форрест Гамп». У багатьох з них її виконувала Джекі Дешеннон, яка включила її у свій четвертий альбом і перетворила цю поп-баладу на один зі своїх головних хітів. Пісня була створена музикантами Бертом Бахараком та Хелом Девідом; її первісний зміст, однак, був далекий від романтики – під час написання пісні Бахарак думав про бурхливу на той час війну у В’єтнамі.

SUGAR FOOT STOMP, 1926
Флетчер Хендерсон

Флетчер Хендерсон був одним із найуспішніших афроамериканських бенд-лідерів свого часу, чиє ім’я стоїть в одному ряду з іншими джаз-легендами 1920-х років. Згодом його авторитет у джазовій музиці став таким великим, що його аранжуваннями користувалися такі зірки, як Айшем Джонс та Бенні Гудмен. Але на початку кар’єрного шляху найважливішою роботою Хендерсона стала Sugar Foot Stomp – частково і тому, що в його створенні взяв участь легендарний Луї Армстронг – проте знаменитий джазмен пробув в ансамблі Хендерсона всього рік.

ODE TO BILLIE JOE, 1967
Боббі Джентрі

Якщо ви ніколи не чули про жанр «кантрі-готики», то розпочати прослуховування можна з «Оди Біллі Джо» – справжньої класики цього похмурого поджанру, популярного у центральних та південних штатах США. Пісня була написана співачкою Боббі Джентрі, яка виявилася не лише значущою персоною в кантрі-готиці, а й однією з перших жінок у кантрі-музиці загалом. Ця мелодійна балада розповідає про загадкове самогубство жителя Міссісіпі, що скинувся з моста над річкою Таллахатчі. «Ода» згодом була включена до Зали слави премії «Греммі».

ALL HAIL THE QUEEN, 1989
Куїн Латіфа

Випущений в 1989 альбом All Hail the Queen – важлива віха в кар’єрі Куїн Латіфи, для якої він закріпив успіх її минулих синглів. Не менш важливий він і для всієї хіп-хоп індустрії – альбом став першою популярною платівкою, яка успішно довела, що хіп-хоп може бути жіночим, афроцентричним і заснованим одразу на цілій гамі музичних стилів – від репу та хауса до джазу. Хоча Латіфа була…

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я