Щороку американська кіноіндустрія випускає в кінотеатри і на стрімінгові платформи кілька нових фільмів у жанрі хорор, підгадуючи їхній реліз під 31 жовтня, коли багато американців відзначають свято Хелловін.

Цей рік – не виняток. У першій десятці осіннього бокс-офісу США – хорор “Жахливий 3” (Terrifier 3), сіквел надприродного слешера “Посмішка 2” (Smile 2) і комедійний жах Тіма Бертона “Бітлджус Бітлджус” (Beetleice Beetleice).

Але, мабуть, найнесподіваніший і найгарячіше обговорюваний критиками та публікою хорор сезону – фантазійний трилер «Субстанція» (The Substance) французького режисера Коралі Фаржа. Його вже охрестили «боді-хорором» та «феміністським хорором».

Кадр із фільму

Кадр із фільму

Відчайдушний крок

Світова прем'єра на кінофестивалі Канна принесла Коралі Фаржа приз за кращий сценарій. На кінофестивалі в Торонто фільм отримав премію глядацьких симпатій у категорії «північного божевілля», де показується різноманітне радикальне кіно. З 20 вересня картину демонструють в обмеженому кінотеатральному прокаті США, де вона б'є рекорди середньої глядачів на кінозал.

За даними Variety, виробничий бюджет фільму становив 17,5 млн доларів. Сайт-агрегатор Rotten Tomatoes видав фільму високу оцінку в 91%, ґрунтуючись на 309 рецензіях.

За експертними оцінками, «Субстанція» вже зібрала у світовому прокаті понад 34 млн. доларів. 31 жовтня, у свято Хелловін компанія MUBI готує його реліз на стрімінговій платформі для своїх передплатників.

Демі Мур грає зірку шоу-бізнесу Елізабет Спаркл, що в'яне і втрачає популярність, ведучу на ТБ програму з аеробіки. Перед звільненням, бажаючи повернути молодість, вона йде на відчайдушний крок, підписавшись на таємничу і смертельно небезпечну програму омолодження. За умовами секретного контракту з анонімною фірмою після серії ін'єкцій з'явиться на світ “друге я” актриси, її чарівно юна версія, яку звуть Сью. Хоча і існуючі відокремлено, Елізабет і Сью являють собою одне ціле, і спроби кожної з героїнь прибрати суперницю загрожують жахливими наслідками.

Кадр із фільму

Кадр із фільму

В інтерв'ю газеті «Гардіан» Демі Мур сказала, що історія Елізабет Спаркл схвилювала її «через умови, які ставить жінкам індустрія розваг, що загрожують відмовами та глибоким відчаєм. Її позбавили всього значущого в її житті… Мене потрясло, наскільки жорстока людина виявляється по відношенню до самого себе, як далеко вона може зайти у зреченні від самого себе».

«Вопль паніки та розпачу»

Боді-хорор (ще званий біо-хоррором) – це популярний поджанр фільмів жахів, де головним джерелом глядацького саспенсу, страху та фізичної огиди служать трансформації та мутації тіла людини та інших істот. У літературі одним із перших прикладів боді-хорору може бути знаменитий фільм «Франкенштейн» за мотивами готичного роману Мері Шеллі (1818) про вченого, який створив монстра. У Франца Кафки в «Перетворенні» (1912) герой перетворюється на гігантського жука.

У кінематографі найавторитетнішим представником жанру боді-хорору вважається канадський режисер Девід Кроненберг. Достатньо назвати такі його ранні стрічки, як «Судороги» та «Сказ», а також ремейк «Мухи». Цей жанр рясно представлений також у японських жахах та аніме.

Як повідомляють кіносайти, деяка невизначеність жанрової ідентифікації «Субстанції» призвела до того, що її, схоже, включать на церемонії «Золотий глобус» у категорію комедій, а не драм (церемонія призначена на 5 січня). Різноманітність крові та нагнітання огидних деформацій, яким піддається на екрані людське тіло, начебто заперечують приналежність стрічки до комедійного жанру. Водночас виразним лейтмотивом історії є лінія сатиричного осміяння шоу-бізнесу, яка втілює 70-річний Денніс Куейд в одній із найкращих ролей своєї кар'єри. Його герой, цинічний, фальшивий і киплячий енергією телепродюсер – добре відомий персонаж голлівудської тусовки.

Маргарет Куоллі, Коралі Фаржа, Денніс Куейд і Демі Мур на прем'єрі в Лос-Анджелесі

Маргарет Куоллі, Коралі Фаржа, Денніс Куейд і Демі Мур на прем'єрі в Лос-Анджелесі

Але, звичайно, головним об'єктом рефлексії у фільмі є культ молодості, один із базових фетишів Голлівуду. Процес старіння, що часто називають кризою середнього віку, є важким випробуванням для звичайної людини, а для кінозірок, особливо для жінок, дуже часто пов'язаний з кардинальною ламкою кар'єри і, відповідно, стресом і депресією.

Як відзначають рецензенти, Демі Мур прийняла мудре та мужнє рішення – направити сатиричні стріли на себе та на свої комплекси.

Том Гліатто в журналі People пише з цього приводу: «Субстанція» – абсурдно гротескний досвід вивчення того, як на жінок жахливо та образливо тиснуть, щоб вони зберігали свою молодість. Вона (Мур) спробувала себе в комедійному жанрі та досягла успіху. Її образ – це зростаючий крик паніки та розпачу, отруйно саркастичний та смішно смішний».

Злети та падіння

Ця роль у тротескному заломленні боді-хорору відбиває гострий драматизм власної акторської кар'єри та життєвої драми Демі Мур, якій 11 листопада виповнюється 62 роки. У різні роки тонни світської хроніки були присвячені зльотам та падінням Мур як актриси та її складним любовно-сімейним колізіям.

У 90-ті роки, після успіху фільмів «Привид», «Декілька хороших хлопців», «Непристойна пропозиція» та «Викриття», вона стала на якийсь час найоплачуванішою кіноакторкою у світі. За «Стриптиз» (1996) вона отримала безпрецедентно високий для акторок на той час гонорар у 12,5 млн. доларів.

Вона була тричі заміжня. Розлучення з другим чоловіком, актором Брюсом Віллісом вилилося в довгий і скандальний судовий процес, і героєві «Міцного горішка» довелося розщедритися на 90 млн доларів

Третій шлюб з актором Ештоном Кутчером, який був молодший за неї на 16 років, підтвердив чутки про відчайдушні зусилля Мур залишитися в обоймі зірок, що активно знімаються. І хлопчачий образ її нового чоловіка мав служити цій меті. Пролунала ціла серія фільмів-розчарувань, зокрема, амбітна військова драма Рідлі Скотта «Солдат Джейн», і актрису почали запрошувати переважно на другі ролі. Її мемуарна книга 2019 стала бестселером.

Демі Мур і Брюс Вілліс мають трьох дочок. Незважаючи на їх розлучення, Мур підтримує дружні стосунки з ним та його дружиною, особливо після погіршення здоров'я актора, який страждає на тяжку форму деменції.

Закони жанру

Гідну компанію Мур складає її юна «альтер его» Маргарет Куоллі, яка зіграла Сью. 30-річна актриса та модель народилася в Монтані в артистичній родині. Її мати – відома актриса Енді Макдавелл. Маргарет працювала манекенницею, а 2013 року вперше знялася в кіно, після чого отримала запрошення до серіалу «Залишені». Знімалася у Квентіна Тарантіно в «Одного разу в Голлівуді» та в Йоргоса Лантімоса в «Бідних-нещасних» та «Видах доброти». Живе у Нью-Йорку.

Для француженки Коралі Фаржа “Субстанція” – переконливий прорив у вищу лігу комерційного кіно. Фільм знятий впевнено, винахідливо, з точним розумінням законів та естетики жанру, що має порадувати численних любителів екранних «страшилок».

Коралі Фаржа із призом Каннського кінофестивалю

Коралі Фаржа із призом Канського кінофестивалю

І що дивно, це її лише друга ігрова повнометражна картина після дебютного жорстокого трилера 2017 року «Помста» (Revenge), який отримав кілька нагород на фестивалях незалежного кіно. Історія про зґвалтовану і скинуту трьома негідниками зі скелі дівчину, яка дещо неправдоподібним чином повстає з мертвих і вчиняє криваву помсту кривдникам, найбільше нагадує вендетту Рембо, лише у феміністській версії.

Серед режисерів, які вплинули на неї, Фаржа називає Девіда Кроненберга, Джона Карпентера, Девіда Лінча, Міхаеля Ханеке та кількох південнокорейських майстрів.

Фаржа навчалася у паризькій кіношколі La Femis. Займаючись у сценарній студії, вона передала свій сценарій досвідченим педагогам, які заявили, що він ніколи не буде поставлений через надмірне насильство та натуралізм. Як бачимо, і метри можуть помилятися.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я