Страйк акторської профспілки SAG-AFTRA завершено завдяки досягнутому компромісу зі студіями, але Голлівуд продовжує обговорювати умови історичної угоди, яка ще має бути ратифікована членами цієї гільдії.
Підкоряючись тиску членів профспілки, його керівництво оприлюднило деталі домовленості, що ознаменувала завершення страйку, який тривав 118 днів. 128-сторінковий документ включає меморандум із базовими умовами угоди. Нинішній акторський страйк, що завершився офіційно 9 листопада, за тривалістю перевершив попередній страйковий марафон, коли 1980 року актори страйкували 95 днів.
Сльози радості
У циркулярному листі членам акторської профспілки його національний директор та головний переговірник Данкен Кребтрі-Айрленд повідомив, що нові бенефіти та грошові надбавки перевищать 1 млрд дол.
«Усі ці результати стали можливими лише завдяки вашим жертвам, солідарності та завзятості протягом усіх 118 днів страйку, – йдеться, зокрема, у листі. – Вони набудуть чинності, якщо ви ратифікуєте цю угоду».
Акторський страйк завершився 9 листопада, а через два дні національна рада SAG-AFTRA схвалила трирічну угоду 86 відс. голосів. WGA, гільдія сценаристів Америки, що представляє 11500 драматургів, досягла компромісу зі студіями раніше, 27 вересня, що завершило їх 148-денний страйк.
Вперше актори отримали захист від конкуренції зі «штучним інтелектом» (ІІ) та суттєве підвищення зарплати. Її мінімум зросте на 7 відс., що на 2 відс. вище, ніж аналогічні розцінки WGA та Американської гільдії режисерів DGA. Угода також передбачає запровадження «бонусу за участь у стримінгу», а також зростання пенсій та відрахувань на медичну страховку.
Як зазначається у листі, тисячі акторів кіно та телебачення помітно покращать своє матеріальне становище та зможуть залишитися у професії без того, щоб брати другу чи навіть третю роботу.
Як зауважив в інтерв’ю член керівництва акторської профспілки Кевін Вест, після схвалення угоди на очах у багатьох його колег були помітні сльози радості. «Остаточне голосування було одностайним, – сказав він. – Це було дуже важко. Обговорення остаточного варіанта контракту тривало довгі два тижні».
За словами Веста, «фінальний варіант угоди не назвеш ідеальним, а що може взагалі бути ідеальним? Але це, безперечно, екстраординарне досягнення».
Колега Веста Бен Уайтхейр вважає угоду «величезною перемогою» акторської профспілки… Нас переповнюють емоції, – зазначив він. – Ми досягли історичного результату».
На думку Уайтхейра, принциповою перемогою можна вважати структурні зміни в розподілі компенсацій за показ фільмів і телесеріалів на потокових (стрімінгових) платформах. Він зізнався, що акторська профспілка в цьому сегменті угоди не отримала всього, що хотіла, але запевнила, що вона та її колеги обов’язково повернуться до переговорів на цю тему через три роки.
Шон Остін, член страйкового комітету, наголосив, що жертви, на які пішли актори, виявилися не марними. “Важко передати почуття, які нас усіх, включаючи активістів страйку, переповнюють”, – сказав він.
Кіт у мішку
У пресу просочилися деталі обговорення, мабуть, двох найскладніших питань страйкового порядку денного – використання «штучного інтелекту» та розподіл доходів від стримінгу. Стало відомо, що Данкен Кребтрі-Айрленд обговорював це питання безпосередньо з Керол Ломбардіні, головою Альянсу кінотелепродюсерів (AMPTP).
Спочатку SAG-AFTRA наполягав на 2 відс. відрахувань від стрімінгу своїх членів. Потім цю цифру було знижено до 1 відс. Але студії завзято й умовили акторів погодитися на розрахунок від кількості стримінгових передплатників. Netflix та інші потокові платформи вважають, що рано ділитися профітом у цій ще дуже волатильній області, де високий ризик збитків. Альянс студій наполіг на тому, щоб відрахування від стрімінгу стосувалися лише фільмів та серіалів, які принесли реальний прибуток.
Що стосується «штучного інтелекту», то він залишається багато в чому «кітом у мішку». Лідери SAG-AFTRA повідомили газеті “Вашингтон пост”, що мають намір зустрічатися з представниками студій двічі на рік, щоб обговорювати подальшу експансію ІІ. Поки що сторони описали в угоді заходи захисту індивідуальності акторів від тиражування іміджів за допомогою нових технологій. У угоді студій зі сценаристами обумовлюються межі використання ІІ у створенні сценаріїв фільмів та сценаріїв.
Керівництво студійного альянсу, як йдеться у його заяві, «досить досягнутим результатом» і готове відновити роботу з виробництва «нових цікавих проектів».
Знаменно, що чотири голлівудські мейджори безпосередньо взяли участь у фінальній фазі переговорів. Під час попередніх страйків вони делегували ці обов’язки переговорникам із AMPTP. Але цього разу чотири лідери – Донна Ленглі з NBCUniversal, Тед Сарандос із Netflix, Девід Заслав із Warner Bros. Discovery та Боб Айгер із Disney — особисто сіли за стіл переговорів з питань, які вважали пріоритетними. Представники студій кілька разів зустрілися з Кребтрі-Айрленд та Френ Дрешер, головою SAG-AFTRA.
Експерти повідомляють, що страйк сценаристів, що розпочався шість місяців тому, фактично призвів до часткового паралічу кінотелевиробництва. Ситуація різко посилилася, коли в середині липня до сценаристів приєдналася набагато більша чисельна і впливова профспілка акторів. Виробничі потужності американської кіноіндустрії зупинилися за винятком небагатьох незалежних проектів. Потьмяніли кінофестивалі, втративши «червоні доріжки» з кінозірками на світових прем’єрах. Скасувалися сотні прес-джанкетів і, відповідно, рекламні публікації та подкасти з нових фільмів.
Спостерігачі зазначають, що актори та сценаристи оголосили спільний страйк вперше після 1960 року, коли головою акторської профспілки був майбутній президент Рональд Рейган, а на екранах блищали Мерілін Монро та Кері Грант.
Нова парадигма
Збитки економіки Каліфорнії від страйків акторів та сценаристів, як повідомив губернатор штату Гевін Ньюсом, перевершили 5 млрд дол. За даними аналітичної служби ProdPro, замороженими виявилися кінотелепроекти на суму приблизно 10 млрд доларів, що у перерахунку на одиниці виробництва означає 176 телесерій та фільмів.
Річний оборот кінопромисловості цього штату оцінюється у 134 млрд. доларів. Зупинене двома одночасними страйками кіновиробництво позбавило роботи не лише кількох тисяч страйкуючих, а й двох мільйонів людей різних допоміжних професій, включаючи будівельників декорацій, гримерів, водіїв, кухарів, директорів кастингу та статистів для масових сцен.
Френ Дрешер назвала угоду «історичною» у пості на Instagram і написала «Ми зробили це!!!». Оглядачі підкреслюють, що керівництво SAG-AFTRA зазнавало сильного тиску з боку агентів, студійного персоналу і не в останню чергу з боку найавторитетніших членів акторської гільдії, таких як Джордж Клуні та Бен Аффлек з тим, щоб завершити тривалі переговори будь-яким виразним компромісом.
Альянс студій зазначає у своїй заяві, що угода з акторською профспілкою «є новою парадигмою» і відкриває для її членів можливості отримання найвищих гонорарів за новими контрактами за всю історію профспілки».
Як зазначає газета «Нью-Йорк таймс», ми не знаємо, як виглядатиме Голлівуд після страйку. Одне очевидно: найближчими роками «для сценаристів та акторів буде менше роботи, що може звести до мінімуму бенефіти, отримані ними під час компромісних домовленостей із студіями».
Ще до страйків виробники телевізійних шоу скоротили їхню кількість, підкоряючись настроям інвесторів з Уолл-стріту, які домагаються перетворення багато в чому збиткового стримінгу на джерело нехай і не великого, але стабільного доходу. Так, преса повідомила, що Disney, який втратив 2022 року 4 млрд дол. на стримінгу, цього року скоротив сім тисяч робочих місць.
Характерно, що настрій студій змінювався під час страйку. Вони почали усвідомлювати, що продовження конфлікту загрожує катастрофою для всього кінобізнесу. Зупинений конвеєр знову запустити вкрай складно, і збитки, що ростуть, стали загрожувати планам релізів на найближчі два-три роки. Студії зрозуміли, що підхід з позицій сили («ми – мачо, ми найсильніше») неконструктивний.
«Студійні адміністратори традиційно не хвилювалися щодо вартості робочої сили, – заявив Кріс Кейзер, головний переговорник WGA після підписання угоди між сценаристами та студіями. – Їх займала прихильність Уолл-стріт та підтримка потоку інвестицій».
Але студіям довелося спішно змінювати свої підходи перед завзятим небажанням сценаристів підкорятися їхньому диктату. У результаті в контракті передбачено додаткові виплати сценаристам на загальну суму 233 млн. доларів.
Образлива риторика
В останні дні, щоб хоч якось компенсувати втрачений час, студії розпочали гарячкову гонку з оренди павільйонів, запрошення зірок та найму знімальних груп. Але через невблаганне наближення різдвяного сезону багато хто вважав за правильне відкласти найперспективніші нові проекти до січня.
Не можна скидати з рахунків і психологічну напруженість, що залишається. Після півроку гарячих суперечок, коли сторони нерідко пускали у хід образливу риторику, потрібен час, щоб відновити ділову та дружню атмосферу. Нагадаємо, що представники акторів називали студії “феодалами”.
Втім, залишається щонайменше одна категорія кінопрофесіоналів Голлівуду, яка, як і раніше, вважає себе скривдженою. Йдеться про каскадерів-дублерів, які виконують різноманітні та нерідко небезпечні трюки на знімальному майданчику, замінюючи акторів-зірок.
«Я шокований тим, що новий контракт продовжує завдавати шкоди нашій професії, – заявила в інтерв’ю газеті «Нью-Йорк пост» Хайді Паско, член Асоціації жінок-каскадерів. – Наші інтереси сильно утискають і нас не слухають. Нас не так багато, щоби наш голос зазвучав для всіх».
На думку Паско, до її колег за фахом ставляться як до «шкодливих прийомних дітей». Вона вважає, що нова угода недостатньо вагома, щоб перешкодити студіям створювати «цифрові репліки» акторів та замінювати ними живих каскадерів.