Як і передбачали багато кінокритиків, лідерами за кількістю номінацій на премії «Золотий Глобус» стали пригодницька повчальна комедія «Барбі» (Barbie) та жорстка історична драма «Оппенгеймер» (Oppenheimer). Рекордно комерційно успішна стрічка Грети Гервіг удостоїлася 9 номінацій, а значно серйозніша екзистенційна картина Крістофера Нолана – 8 номінацій.
У телевізійній секції безперечним фаворитом став серіал «Спадкоємці» (Succession) з 9 номінаціями. Основний сюжет телесеріалу – медіамагнат має поступитися старшому синові правління компанією, але медійну імперію розриває нещадна боротьба за владу.
За «Спадкоємцями» у телевізійній секції «Глобусів» із п’ятьма номінаціями кожен йдуть комедійно-драматичний серіал «Ведмідь» (The Bear) та детективний ситком «Вбивства в одній будівлі» (Only Murders in the Building).
Життя минулі та сьогодення
Нові власники «Золотого Глобуса» зберегли традиційний поділ ігрового кіно на дві секції – «драми» та «комедії/мюзикли».
У першій фігурують такі важкоатлети року, як кримінальне розслідування «Анатомія падіння» (Anatomy of a Fall), володар Золотої пальмової гілки в Канні; “Вбивці квіткового місяця” (Killers of the Flower Moon), похмурий історичний детектив Мартіна Скорсезе з Леонардо ДіКапріо; байопік композитора Леонарда Бернстайна «Маестро» (Maestro) режисера та актора Бредлі Купера; байопік Крістофера Нолана про «батька ядерної бомби» «Оппенгеймер» (Oppenheimer); дуже незвичайний фільм про Голокост «Зона інтересів» (The Zone of Interest) режисера Джонатана Глейзера.
Деякою несподіванкою можна вважати включення до цієї номінації дебютної мелодрами американського режисера Селін Сон «Минулі життя» (Past Lives) про долю молодої кореянки, яка мешкає в Північній Америці.
У паралельній категорії «комедія/мюзикл» головними фаворитами вважають «Барбі», «Залишених» (The Holdovers), дотепну та теплу комедію Олександра Пейна та «Бідних-нещасних» (Poor Things), фантазійний гіньоль від грецького режисера-мавер.
У категорії неангломовних фільмів разом з «Анатомією падіння» та «Зоною інтересів» фігурує витончена та зворушлива мелодрама фінського режисера Акі Каурісмякі «Опале листя» (Fallen Leaves).
Серед акторок фаворитами можна вважати Аннетт Беннінг, що зіграла плавчину-рекордсменку в «Наяді» (Nyad), Кері Малліган, супутницю великого композитора («Маестро») та Лілі Гладстоун, корінну американку в трагічному епіку Скорсезе «Вбивці квіткової».
Але найкращі шанси, ймовірно, у німкені Сандри Хюллер, яка блискуче виступила у двох ролях – в «Анатомії падіння» та «Зоні інтересів».
Серед акторів у секції «драма» виділяють Бредлі Купера («Маестро»), Кілліана Мерфі («Опенгеймер») та Леонардо ДіКапріо («Убивці квіткового місяця»).
Пола Джаматті («Залишені»), Ніколаса Кейджа (Сценарій мрії»/Dream Scenario) та Джеффрі Райта («Американське чтиво»/American Fiction) пророкують у переможців у категорії акторів у «мюзиклі/комедії».
Завзяте суперництво очікується також серед акторок у «комедії/мюзиклі». Тут часто називають Емму Стоун («Бідні-нещасні»), Марго Роббі («Барбі») та Наталі Портман (Травень. Грудень»).
“Нью-Йорк таймс” вважає незвичайним, що в категорії “найкраща комедія/мюзикл” не значиться “Колір пурпурний” (The Color Purple), заснований на бродвейській версії фільм, підтриманий Опрой Уїнфрі.
Диверсифікація на марші
Поки що не оголошено, хто отримає почесні нагороди за досягнення кар’єри. Ці імена, одне у сфері кіно, інше у сфері телебачення, будуть оприлюднені протягом найближчих двох-трьох тижнів, як і ім’я ведучого майбутньої церемонії.
Майбутня 7 січня 81 церемонія «Золотого глобуса», на якій оголосять призи, буде багато в чому унікальною. Цією акцією за давньою традицією відкривається зимовий сезон нагород.
Унікальність нинішньому «Золотому глобусу» надає повної структурної реновації церемонії. Почати з того, що має новий власник. Як повідомлялося, у червні влада штату Каліфорнія погодилася на багатошаровий план реорганізації церемонії.
Асоціація іноземної преси Голлівуду (HFPA) практично опинилася без справ. Історія цієї організації та винайденої нею церемонії сягає 1944 року, коли були вперше розподілені статуетки «Золотого глобуса», що згодом стало могутнім інструментом доступу журналістів до кінозірок.
Але за останні два-три десятиліття у кіногромадськості накопичилося багато скарг на HFPA, яку багато хто в Голлівуді вважає глибоко корумпованою та негідною високої місії, яку вона поклала на себе.
Скандал кульмінував кілька років тому, коли телеканал NBC відмовився транслювати церемонію, за яку щороку відстібав HFPA солідну суму.
Скінчилося все тим, що компанії Eldridge Industries і Dick Clark Productions купили церемонію і всі ноу-хау, які їй супроводжували, і напрацювання за суму, яка поки тримається в секреті.
Dick Clark Productions входить до конгломерату Penske Media, який контролює найбільші голлівудські видання, які у свою чергу суттєво залежать від доходів від реклами великобюджетних блокбастерів.
Однією з головних претензій до асоціації HFPA була її закритість для журналістів, які репрезентували різні меншини, та відсутність демократичного механізму прийому нових членів, що робило її схожою на мафіозний клан.
Відтепер переможців обиратимуть не 90 членів HFPA, як раніше, а 300 журналістів з різних країн, причому принцип етнічної та гендерної диверсифікації нові власники обіцяють активно дотримуватися.
«Червона доріжка» чекає зірок
Січневий дебют нового шоу «Золотий Глобус» транслюватиметься по телемережі CBS та на стрімінговій платформі Paramount+. Додано й дві нові категорії. Одна для телевізійних стендап комедій, інша для блокбастерів.
В останню категорію допускатимуться фільми-блокбастери, тобто ті, хто зібрав в американському бокс-офісі не менше 100 млн дол, а у світовому прокаті – не менше 150 млн дол.
Цікаво, що, виділяючи в особливу категорію блокбастери, «Глобуси» йдуть шляхом, раніше випробуваним і забракованим Кіноакадемією (AMPAS).
2018 року «Оскар» додав категорію «популярні фільми» з метою стимулювати інтерес широкої публіки. Але нововведення викликало різке неприйняття кіноспільноти, і Кіноакадемія дала задній хід.
Подивимося, чи ця категорія приживеться на «Золотому глобусі». Знаменно, що до нової категорії потрапив фільм-концерт Тейлор Свіфт, і якщо суперпопулярна співачка вшанує своєю присутністю церемонію 7 січня, то рейтинг шоу безсумнівно підскочить.
Номінації були оголошені комічним актором Седріком «Розважачем» та Вілмером Вальдеррамою, зіркою серіалів «Шоу 70-х» та «Від заходу сонця до світанку».
2023 року церемонію «Золотий глобус» вів комік Джеррод Кармайкл. За даними преси, її дивилися 6,3 млн глядачів, що на 10%. менше, ніж у 2021 році.
Минулого року телемережа NBC відмовилася транслювати церемонію. Для порівняння – церемонію «Оскар» в середньому останніми роками дивляться 19 млн. глядачів.
У категорії блокбастерів – вісім номінацій, а в решті – по шість, що на одну номінацію більше, ніж раніше. Розрахунок організаторів очевидний. Чим більше номінацій, тим більше зірок, яких запросять на церемонію та неодмінну «червону доріжку».
Минулого року через скандал із HFPA понад двадцять акторів-номінантів відмовилися прийти на церемонію. Цього разу серед номінантів фігурують такі улюбленці публіки, як Леонардо ДіКапріо, Тімоті Шаламе, Метт Деймон, Марго Роббі, Райан Гослінг та Аннетт Бенінг.
Втім, цього разу їхньому приходу може стати на заваді страйк готельних працівників, що включає готель Beverly Hilton, де традиційно проходить церемонія «Глобусів».
До профспілки Unite Here входять покоївки, адміністратори, швейцари та інший готельний персонал. Представники страйкарів повідомили, що близькі до компромісної угоди із власниками готелів.
“Золотий глобус” його організатори позиціонують як “генеральну репетицію “Оскара”. Нагадаємо, що голосування щодо номінацій Кіноакадемії розпочнеться 11 січня. А сама оскарівська церемонія відбудеться 10 березня 2024 року.