На стіні занедбаної будівлі наклеєний чорний аркуш паперу, на ньому — серце, що зупинилося. Це «Новорічний потяг» — робота російської арт-групи «Ява» з Санкт-Петербурга (відкрити посилання).

Напис в Інстаграм під роботою: «Сподіваємося, що у 2023 році найголовніше новорічне бажання здійсниться».

“Я думаю, що тут нічого більше говорити”, – сказала в інтерв’ю Російській службі “Голосу Америки” лідер арт-групи Анастасія Владичкіна.

Групі «Ява» вдається займатися антивоєнною творчістю, незважаючи на арешти активістів.

«Наші роботи – це метафори. Якби ми пішли писати там на стіні ось ці два заборонені слова “немає і п’ять букв”, то, звичайно, [нас] вже затримали б, бо [подобная] робота — у лоб активістська діяльність», — зазначила Владичкіна.

До війни група створювала стріт-арт в основному про політику, космос і соціальні проблеми. Але після того, як Росія вторглася в Україну, всі їхні проекти про війну, а точніше, проти неї. Анастасія – магістр юриспруденції. Роботи її група створює з огляду на юридичні нюанси, щоб проти них не змогли завести адміністративні чи кримінальні справи. Але в сьогоднішній Росії це не завжди вдається. Так, у серпні минулого року, під час створення роботи “ГУЛАГ: як вибратися?” членів її групи було затримано, не закінчивши проект. Їх оштрафували на 500 рублів за адміністративною статтею Кодексу Російської Федерації за дрібне хуліганство.

«З 24 лютого дуже важливо відзначити, що ми практично перестали саме малювати на стінах, бо це вже зовсім стало небезпечно: по-перше, це тривалий час займає; по-друге, сам факт малювання на стіні можна кваліфікувати як кримінальне діяння стаття 214 кримінального кодексу Російської Федерації – вандалізм. І ми вирішили, що [будем делать] те, що можна роздрукувати та наклеїти на стіну, або те, що можна роздрукувати як банер та повісити на афішний стенд», — пояснила Владичкіна.

Полотном для антивоєнного стріт-арту стали також покинуті будинки Петербурга. Одна з останніх робіт групи – «Вікно до Європи» (відкрити посилання).

«Про Петербург дуже часто кажуть, що це “Вікно в Європу”, тобто це усталена фраза: нібито Петро Перший прорубав вікно в Європу, тобто встановив зв’язки з Європою: культурні та економічні, а зараз через дії російської влади вікно Європу — ми так його метафорично зобразили — закладено цеглою, і цегла покладена на цемент із кров’ю», — розповіла Владичкіна.

За її словами, вікно було демонтовано за 3–4 години. У соціальних мережах художники зазвичай відзначають адресу стріт-арту. Окрім передплатників, роботи швидко знаходять і правоохоронці. Якщо за довоєнних часів політичний стріт-арт групи міг проіснувати офлайн кілька місяців, то зараз їх роботи знищують протягом кількох годин.

«Тобто прямо виламали вікно із цвяхами та забрали. І, зрозуміло, це ніякий комунальник не став робити. Він би просто не зрозумів, і зрозуміло, що якісь відповідальні обличчя побачили це в новинах або просто відстежують наші соцмережі», — сказала Владичкіна.

Інший російський антивоєнний художник — відомий в Інстаграмі, як «etokoin» не приховує, що ще живе та працює в Росії, проте з журналістами спілкується лише на умовах анонімності (відкрити посилання).

Його роботи можна побачити у соціальних мережах. Своє мистецтво він називає щоденником емоцій про російську реальність, а працює він виключно в жанрі «хорор»: він створює жахливі портрети російських політиків та відомих осіб у вигляді вампірів та монстрів і супроводжує це сатиричними відеороликами. Художник почав малювати подібні портрети у 2021 році після того, як було заарештовано опозиційного політика Олексія Навального. Довгий час він не хотів займатися подібними роботами, але після подій 24 лютого знову взяв до рук олівці. «Які часи — така і творчість», — наголосив в інтерв’ю кореспондентові Російської служби «Голосу Америки» анонімний художник.

«Якби я не малював, тоді не знаю, щоб зі мною було… Життя можна поділити на до і після. Саме коли я побачив саме ставлення людей до цієї війни — і близьких людей, і просто знайомих — просто божевілля. Найжахливіше, що ніяк не виправити, окрім, звісно, ​​смертей — це ставлення до людей, ставлення до російських людей. Я не знаю, мені здається, ще довго вчені, психологи, соціологи вивчатимуть те, що сталося, вивчатимуть поведінку російських людей у ​​цій ситуації», — додав художник.

Крім негативних героїв, він також малює тих, хто став жертвами системи: Іллю Яшина, Олексія Навального, загиблих Бориса Нємцова та Ганну Політковську. У планах у художника влаштувати виставку, коли, за його словами, у Росії зміниться режим. А Анастасія розповідає, що сподівається, що в майбутньому зможе створити роботи, які вони з міркувань самоцензури вирішили поки що не робити.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я