Історичні культурні зв’язки Північно-Східної Африки з Візантійською імперією. Шедеври раннього буддійського мистецтва біля Індії. Художній діалог двох титанів французького живопису 19 століття Едуарда Мане та Едгара Дега.

Ці та інші значні виставки будуть представлені в експозиції музею Метрополітен влітку та восени поточного року. Про плани Мет розповів на прес-брифінгу директор музею Макс Холляйн.

«Можна сказати, ми ніколи не будемо скаржитися на брак історій, що розповідаються нами, – сказав Макс Холляйн. – Першовідкривальні виставки, виразний дизайн експозицій, вражаючі виконавські програми – все це, ми впевнені, привабить нових відвідувачів».

Директор музею Макс Холляйн Photo: Oleg Sulkin

Директор музею Макс Холляйн Photo: Oleg Sulkin

Президент музею Метрополітен Деніел Вайс підтвердив рішення, про яке раніше він уже повідомляв, покинути цю посаду цього року. Його обов’язки виконуватиме Холляйн. За словами Вайса, він залишає йому музейне господарство «на підйомі та у чудовій формі». Про причини свого відходу Вайс сказав коротко: “Час рухатися далі”.

Глина, дерево, камінь

“Втілено в глині: дух кераміки народу пуебло” (Grounded in Clay: Spirit of Pueblo Pottery) – так називається унікальна виставка, що відкривається 14 липня. Керамічні вироби, які протягом століть виготовлялися гончарами індіанських племен пуебло, увібрали в себе, згідно з їхніми віруваннями, чотири природні елементи – землю, воду, повітря та вогонь. Гончарне мистецтво – одна із найдавніших сфер творчості корінних народів Північної Америки, наголосив директор музею.

Зразки кераміки пуебло.  Credit;  AP

Зразки кераміки пуебло. Credit; AP

Племена пуебло проживають на південному заході США у штатах Арізона та Нью-Мексико, між річками Ріо-Гранде та Колорадо. Нині їх чисельність оцінюють приблизно 75 тисяч жителів. Виставка у Мет – перша експозиція культурної спадщини американських індіанців, колективним куратором якої виступили представники племінних громад пуебло. Буде показано понад сто глиняних посудних виробів, як старовинних, так і сучасних, а також статуетки, прикрашені фігуративними малюнками та орнаментами.

Крім творчості народу пуебло в експозиції представлені окремі артефакти інших індіанських племен регіону, включаючи громаду іслет-дель-сур, що проживає в західній частині Техасу, і плем’я хопі в Аризоні. Експерти зазначають, що глиняні вироби пуебло та їхніх сусідів відбивали стародавні релігійні вірування американських індіанців. Виставка завершить роботу 4 червня наступного року.

Ще одна масштабна інноваційна виставка «Дерево та змій: раннє буддійське мистецтво Індії 200 р. до н. е. – 400 р. н. е.» (Tree & Serpent: Early Buddhist Art in India, 200 BCE–400 CE) відкривається у Мет 21 липня.

Куратори розповіли, що релігійний ландшафт стародавньої Індії змінився з появою на півночі країни перших послідовників Будди. Цей релігійний рух досяг розквіту за часів правління царів Бімбісари, Ашоки, Мілінди, Канішки та за їхнього покровительства. На той час буддизм вже проник у Китай, Корею та Японію. Після вторгнення в Індію мусульман 712 р. н. е. буддизм почав занепадати на своїй батьківщині.

Як відомо, чільне місце в буддизмі відводилося і приділяється напівсферичним спорудам, які називаються «ступа». Вони містять реліквії та використовуються як місце для медитації. Поверхні ступи вже у давнину нерідко використовувалися для рельєфів, які були візуальні «оповідання». В експозицію до Мет включено понад 140 об’єктів, створених протягом шести століть. Помітно, що мистецтво буддизму спиралося багато в чому традиції фігуративної скульптури, властиві культурі древньої Індії і до буддизму.

Експонат виставки буддійського мистецтва в Індії.  The Metropolitan Museum of Art

Експонат виставки буддійського мистецтва в Індії. The Metropolitan Museum of Art

За зауваженням Холляйна, виставка була б неможлива без співпраці з музеями та колекціонерами з Індії, а також США, Великобританії та країн Європи. Предмети культу виготовлені з різних матеріалів, включаючи вапняк, золото, срібло, бронзу, мінерали та слонову кістку. Найбільш вражаючими експонатами, на думку експертів, можна вважати скульптури з південної Індії, які нещодавно виявлені і ніколи раніше не виставлялися публічно.

Унікальна зустріч зі стародавніми раритетами чекає і відвідувачів виставки «Африка та Візантія» (Africa & Byzantium), що відкривається 19 листопада. На ній буде представлено приблизно 200 артефактів 4–15 століть н. е.., що свідчать про глибокий взаємовплив мистецтва Візантійської імперії та мистецтва великого регіону Північної Африки, що включали Єгипет, Нубію, Ефіопію та інші впливові держави тієї епохи. Ці культурні потоки сприяли формуванню великої середземноморської культури.

В експозиції можна буде побачити вражаючий спектр мистецьких творів – мозаїки, скульптури, кераміку, металеві вироби, картини та релігійні манускрипти. Як вважають музейні куратори, виставка стане ще одним вагомим аргументом, що підтверджує величезний вплив середньовічної африканської культури на мистецтво цього великого регіону, що раніше недооцінювалося. Виставка «Африка та Візантія» триватиме до 3 березня 2024 року.

Передбачимо успіх виставки “Мане/Дега”, відкриття якої призначено на 24 вересня. Як підкреслив Макс Холляйн, це перша фундаментальна виставка, покликана проаналізувати один із найплідніших творчих діалогів в історії сучасного мистецтва.

Анонс виставки

Анонс виставки “Мане/Дега”. The Metropolitan Museum of Art

Едуард Мане (1832–1883) та Едгар Дега (1834–1917), що народилися з різницею у два роки, були друзями, суперниками, а часом і антагоністами, які, кожен по-своєму, прокладали шляхи оновлення французького та європейського образотворчого мистецтва. Понад 150 картин і малюнків дозволяють поставити творчість Мане та Дега у контекст особистих відносин, естетичних новацій та бурхливого політичного життя Франції другої половини 19-го століття.

Поціновувачів французького мистецтва рубежу століть, безсумнівно, привабить і виставка «Крушіння фарб: Матісс, Дерен і витоки фовізму» (Vertigo of Color: Matisse, Derain, and the Origins of Fauvism), що відкривається 13 жовтня.

Виставка «Мистецтво для мільйонів: американська культура і політика в 30-ті роки», що відкривається 7 вересня, відтворить бурхливі пошуки ідентичності художників Америки в кризовий період 30-х років минулого століття.

На виставці

На виставці “Кіпаріси Ван Гога”. Photo: Oleg Sulkin

Як розповів куратор відділу європейського живопису музею Стефан Волоходжан, 20 листопада буде відкрито для публіки після ретельної реновації, що проходила з 2018 року, 45 галерей європейського живопису 1300–1800 років. Усі 700 картин цього розділу музею тепер висвітлюються стельовим природним світлом, яке регулюється в автоматичному режимі.

Макс Холляйн повідомив, що поточні виставки «Карл Лагерфельд: лінія краси» та «Кіпариси Ван Гога», які користуються підвищеною увагою відвідувачів Мет, будуть продовжені, перша – до 16 липня, а друга – до 27 серпня.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я