Музей Метрополітен оголосив про повернення 14 скульптур Королівству Камбоджі. Цінні артефакти стали предметом фізичної репатріації, про яку керівництво музею оголосило у грудні 2023 року.

Ця акція є частиною нової музейної програми «Ініціатива культурної власності» (Cultural Property Initiative), яка передбачає перевірку колекції музею, найбільшого в США, щодо уточнення та перегляду провенансу, тобто просунутого та багатостороннього вивчення походження творів мистецтва та культурних артефактів. Документована історія зміни власників і місць зберігання творів набула особливої ​​важливості в умовах епідемії фальшивок, що розширюється, заполонили світовий ринок мистецтв.

Біля головного входу до музею Метрополітен.  Photo: Oleg Sulkin

Біля головного входу до музею Метрополітен. Photo: Oleg Sulkin

Як зазначають експерти, за останні місяці Музей Метрополітен (Мет) зробив серйозні кроки щодо реалізації цих ініціатив. У березні 2024 року музей оголосив про призначення Люсіана Сіммонса на посаду голови відділу провенансу. Загалом під його початком працюватимуть 11 штатних дослідників провенансу.

З 1995 року Сіммонс працював в аукціонному будинку Sotheby's, обіймаючи в останні роки посаду віце-голови та голови відділу реституції. Раніше він був партнером лондонської юридичної компанії Barlow, Lyde and Gilbert. Вивчав право у Лондонській школі економіки.

У прес-релізі музею повідомляється, що минулого року 14 скульптур із зібрання Мет було вилучено із музейного каталогу. Професійною мовою музейних працівників цей процес називається деакцесією (deaccession). 14 скульптур додано до двох скульптур, які вже передані Королівству Таїланд. Вони були вилучені з музейного каталогу у грудні минулого року через розслідування судовими інстанціями Південного округу Нью-Йорка діяльності британського арт-дилера Дагласа Лечфорда.

Як повідомило професійне мистецтвознавче видання The Art Newspaper, музейне співтовариство США знаходиться в процесі репатріації десятків стародавніх скульптур В'єтнаму, Таїланду та Камбоджі і дистанціюється від діяльності нині покійного Лечфорда та його покійної соратниці Емми Банкер, мистецтвознавця, яка жила в Колорадо. У пресі Лечфорда називають контрабандистом, стверджуючи, що він заволодів цінними східними артефактами шляхом шахрайства.

Як зазначається у прес-релізі, Мет продовжує ретельно вивчати свою колекцію мистецтва кхмерів та зберігає конструктивний діалог з Камбоджею.

Директор музею Метрополітен Макс Холляйн.  Photo: Oleg Sulkin

Директор музею Метрополітен Макс Холляйн. Photo: Oleg Sulkin

«Мет залишається прихильним до відповідального збереження колекції мистецтва та світової культурної спадщини, – заявив директор музею Метрополітен Макс Холляйн. – Ми зробили значні інвестиції у прискорення проактивного вивчення нашої колекції та готові до негайних дій, коли отримуємо відповідну інформацію, як у випадку з цією групою скульптур. Це критичний момент у нашій роботі, і ми вважаємо честю співпрацю з Камбоджею щодо повернення скульптур».

Твори, що передаються, згідно з оцінками істориків мистецтва, були виготовлені в 9-14 століттях в Ангкорі – області Камбоджі, яка була в давнину центром Кхмерської імперії. Там в даний час збереглися мальовничі руїни численних храмів та інших культових споруд індуїзму та буддизму, включаючи Ангкор-Ват та Ангкор-Тхом – визначні пам'ятки, включені до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

З 14 скульптур, які повертаються на батьківщину, експерти виділяють бронзовий шедевр «Бодхісатва Авалокітешвара, який сидить у позі королівської невимушеності». Це одна з найпопулярніших постатей буддійського пантеону махаяни. Статуя виготовлена ​​приблизно в кінці 10-го – початку 11-го століття. Викликає захоплення і монументальна кам'яна голова Будди, створена в 7 столітті. Це та інші твори зі «списку 14» залишаються поки що в експозиції Мет, у галереях, відведених мистецтву Південно-Східної Азії, очікуючи на завершення всіх юридичних, дипломатичних та митних формальностей, за яким піде транспортування артефактів до Камбоджи.

Коментуючи практику деакцесії, що здійснюється з недавніх пір музеєм Мет, генеральний директор департаменту образотворчих мистецтв Таїланду Пномбутра Чандрайоті зазначає, що повернення музеєм Мет двох предметів мистецтва може бути моделлю етично бездоганного формування та збереження культурних цінностей. Такі дії, на думку гендиректора, зміцнюють взаємну повагу та співпрацю між Таїландом та Мет.

У свою чергу міністерство культури і мистецтв Камбоджі назвало акцію Мет «першим кроком у правильному напрямку» і висловило сподівання на подальші дії музею щодо повернення національних скарбів.

Як відомо, у квітні 2024 року Мет та Королівство Таїланд підписали меморандум про взаєморозуміння, що формалізує принципи співпраці, виставкової та науково-дослідної діяльності, популяризації тайського мистецтва.

2014 року в Мет пройшла виставка «Загублені королівства: Рання індо-буддистська скульптура Південно-Східної Азії 5-8 століть». Основу її склали артефакти, представлені національними музеями Камбоджі та Таїланду. А роком раніше музей з власної ініціативи повернув Камбоджі два предмети релігійного мистецтва з стародавнього храмового комплексу Кахкае, що за 90 км на північний схід від Ангкора, які також фігурують у судовому розслідуванні діяльності дилера Лечфорда. Тодішній жест доброї волі з боку нью-йоркського музею влада Камбоджі назвала «історичною».

У квітні Мет ініціював репатріацію до Республіки Ірак шумерської скульптури Третього тисячоліття до н.е. Цієї акції передувала інтенсивна робота щодо встановлення провенансу скульптури.

Репатріації була присвячена церемонія у Вашингтоні, в якій взяли участь прем'єр-міністр Іраку Мухаммед Шіа ас-Судані, дипломати та представники культурної спільноти двох країн.

Нещодавно було оголошено про повернення музеєм Республіці Ємен двох кам'яних скульптур. Продовжується вивчення провенансу дерев'яної скульптури та кам'яної стели 13-го століття, які планується репатріювати у Непал.

Вся інформація про реституцію предметів мистецтва розміщена на веб-сайті Мет відповідно до принципу повної прозорості, оголошеного раніше.

Музей також заявляє про свою підтримку закону, ухваленого штатом Нью-Йорк у серпні 2022 року, який вимагає від усіх музеїв на території штату публічної ідентифікації предметів мистецтва, які насильно змінювали власників Європи в роки нацизму (1933-1945). У більшості випадків йдеться про картини, скульптури та історичні цінності, викрадені німецькими нацистами у євреїв, жертв Голокосту.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я