Проект, про який кілька останніх років із придихом говорили куратори Музею Метрополітен, завершено. Найбільші збори образотворчого мистецтва у США відкрили для огляду 45 оновлених галерей, де виставлено 700 картин, створених у країнах Європи за п’ять століть – від Джотто та Брейгеля до Пуссена та Гойї. Про це повідомив на прес-брифінгу директор музею Макс Холляйн.
Динаміка оновлення
Як відзначають експерти, реалізація цього грандіозного проекту знову підтвердила лідируючий статус Мет у музейній спільноті світу.
Так, на думку Файненшл таймс, про це говорить сама динаміка модернізації найважливіших розділів музею. У 2007 році відкрилися оновлені галереї мистецтва Стародавньої Греції та Стародавнього Риму. Через два роки в новому вигляді постало Американське крило, а в 2011 році – Ісламське крило.
І це далеко не усі новації. Наступного року заплановано завершення реновації Рокфеллерського крила з його колекцією мистецтва та ремесел Африки, корінних народів Америки та Океанії. Мексиканська архітектор Фріда Ескобедо запрошена керувати реконструкцією Сучасного та Модерністського крила, що включає нещодавно подаровану музею колекцію кубістського живопису.
“Те, що Мет сприймає як проблеми, – зауважує “Файненшл таймс”, – для інших музеїв є предметом заздрості”.
Не дивно, що, звертаючись до журналістів на традиційній піврічній зустрічі, Макс Холляйн розпочав огляд нових проектів та виставок із констатації великого успіху оновленого розділу європейського живопису.
Реконструкція цього розділу розпочалась у 2018 році. Центром уваги музейників стали застарілі, забруднені, а також час від часу протікаючі скайлайти загальною площею 30 тис. кв. футів. Повна заміна системи освітлення та вентиляції, а також нове фарбування стін було оцінено приблизно у 150 млн доларів. До бюджету також включили нову розважання картин, яку оглядачі оцінили як продуману та відповідну сучасним критеріям.
Що це за комісія?
Незмінний інтерес публіки викликають імена художників, які щорічно отримують комісію (замовлення) музею. Престиж замовлення настільки високий, що цей вибір сприймається експертами та публікою як підтвердження неабиякого таланту цих майстрів, імена яких далеко не завжди на слуху у світової культурної спільноти.
Серед трьох одержувачів замовлень на 2024 рік – косовський художник-концептуаліст Петрит Халілай. Він має до 29 квітня втілити інсталяцію в саду на даху музею. Він народився у Косові, а художню освіту здобув в Академії Брера у Мілані. У Європі регулярно проходять його виставки, але в США його ім’я поки не настільки відоме. Разом зі своїм чоловіком Альваро Урбано Халілай є викладачем у Школі образотворчих мистецтв де Парі у Парижі. Він досліджує тему біженців, переміщених осіб та повоєнної травми, ґрунтуючись багато в чому на особистому досвіді. Адже дитиною у 90-ті роки він пройшов через тяжкі випробування війнами у колишній Югославії.
«Петріт – справжній сценограф колективної пам’яті його батьківщини, – сказала куратор Айрія Кандела в інтерв’ю «Нью-Йорк Таймс». – Він майстер наводити мости, жонглювати тендітними фрагментами спогадів та фантазій».
З великою цікавістю очікується творче рішення другого замовлення – заповнення ніш на музейному фасаді. Це непросте завдання довірено південнокорейській художниці та скульптору Лі Буль. З кінця 80-х років вона працює у різноманітних форматах та техніках, включаючи перформанс та інсталяції, в яких полемізує з патріархальними догмами. Вона здобула популярність завдяки інсталяціям з використанням тканин та блискіток. Її знаменита серія кіборгів вражає химерними антропоморфними формами, з’єднаними технотронними деталями. Не виключено, що ми невдовзі побачимо на фасаді Мет варіації Лі Буль на теми кіборгів. Кінцевий термін проекту 12 вересня.
Як Лі Буль та Петрит Халілай, тайванська художниця та графік Дун Ян-цзи фокусується у своїй творчості на складних концептуальних рішеннях. Але вихідним пунктом для неї є стародавнє китайське мистецтво каліграфії. Написання ієрогліфів потребує досвіду та віртуозності, і 81-річна уродженка Шанхая добилася у цьому ремеслі висот майстерності. Показово, що на офіційному друку в тайванському паспорті використано каліграфічний напис Дун. Їй належить до 21 листопада наступного року прикрасити головний вестибюль Мет двома величезними каліграфічними картинами-написами.
«Ми зазвичай сприймаємо каліграфію як щось суто академічне, те, чим розважаються освічені люди у вільний час, – зазначила куратор Леслі Ма в інтерв’ю «Нью-Йорк таймс». – Проте художниці вдається збільшити ієрогліфи в такому масштабі та з такими композиційними новаціями, що її твори стають схожими на абстрактний живопис».
Замовлення музею для Лі – перше для неї у США за останні 20 років. Для Халілаю та Дун це перші великі проекти в Америці.
Африканський акцент
«Майбутній сезон буде багатий на вражаючі презентації мистецтва з давніх часів до сьогодні, – сказав на прес-брифінгу Макс Холляйн. – Вони відобразять захоплюючий масштаб творчого духу людства завдяки новаторським виставкам, стипендіям та комісіям. Ми запрошуємо публіку відвідати музей та разом з нами відкрити нові розділи наших програм».
Холляйн та музейні куратори представили пресі виставки, заплановані на наступний рік.
7 грудня відкрито виставку «Жінки одягають жінок». Вона познайомить із спадщиною жінок, провідних світових дизайнерів одягу. Виставка «Не забудь зателефонувати своїй матері», що відкривається 18 грудня, це свого роду дослідницький проект, в рамках якого художники вивчають почуття ностальгії за допомогою сімейних фотографій і домашніх архівів.
25 січня відкриється колекція кікладських скульптур Леонарда Стерна, що прибула з Греції, датованих III-II тис. років до н.е. Це невеликі антропоморфні мармурові фігурки спрощених геометричних форм.
3 лютого стартує виставка «Бачення та вірші. Поезія китайського живопису», що досліджує взаємовплив живопису та поезії історія китайської культури. Нещодавні придбання музеєм зразків індійського живопису 16-19 століть прикрасять експозицію 6 лютого. 25 лютого відкриється виставка «Гарлемський ренесанс та трансатлантичний модернізм», яка познайомить із творчістю кольорових художників, які зображували сучасне життя Америки 20-40-х років.
Мабуть, найбільш незвичайним та багатовекторним проектом наступного року стане серія виставок та програм, присвячена мистецтву Африки. Весною 2025 року планується відкриття галерей африканського мистецтва в реконструйованому Рокфеллерському крилі.
«Вже довгий час нашим пріоритетом є представлення у найпереконливішому та найповнішому вигляді мистецтва Африки, – сказав Макс Холляйн, – причому ми цю роботу здійснюємо спільно з культурними інститутами континенту та американськими громадами вихідців з африканських країн. Проект «Африка у фокусі» дозволить нам збагатити колекцію Мет та розширити наше знання історії мистецтва».
Вже працює виставка «Африканське коріння цивілізації», яка вперше демонструє шедеври з музейної колекції, що належать до регіонів Західної та Центральної Африки, а також до культури Стародавнього Єгипту.
Інсталяція під назвою «Позавчора ми могли літати» ілюструє багатовікову віру багатьох африканських народів у взаємозв’язок минулого, сьогодення та майбутнього. Гордість музею – давньоєгипетська колекція, що складається з 26 тисяч предметів художньої, історичної та культурної значущості. Значна частина її розгортається у 38 галереях, збудованих у хронологічному порядку – від додинастичного періоду до періоду римського завоювання Єгипту.
Особливий інтерес викликає виставка, яка простежує зв’язки культур Африки та Візантії. Насамперед історики мистецтва фіксували майже односторонній вплив Візантії (330–1453 рр.) на культури Північної Африки, Єгипту, Нубії та Ефіопії. У цій експозиції можна простежити сліди культурних контактів, які вплинули на світ народів Середземномор’я. Про це красномовно свідчать виставлені в Меті мозаїки, скульптури, кераміка, металеві, ювелірні вироби, картини, релігійні тексти та предмети розкоші. Виставку відкрито до 3 березня.
Не слабшає інтерес до виставки Мане/Дега, яка розглядає творчу спадщину двох великих французьких живописців 19 століття через призму їхньої дружби та суперництва. Вона відкрита до 7 січня.
Що стосується найгламурнішої щорічної події в музеї Met Gala, що проходить на початку травня, то нещодавно оголошено тему майбутньої виставки моди. Вона має назву «Сплячі красуні: пробудження моди» і включатиме 250 предметів одягу з постійної колекції Інституту костюма, що є складовою музею. Темою гала-виставки року, що минає, була спадщина знаменитого модельєра Карла Лагерфельда, який помер у 2019 році.