Днями керівники Netflix розрізали стрічку на урочистому відкритті нової мультифункціональної студії у передмісті Альбукерке (Нью-Мексико). А минулого місяця Грег Пітерс, генеральний директор цього найбільшого у світі стрімінгового провайдера, виступаючи на конференції в Лондоні, заявив, що в перспективі компанія планує отримувати дохід у розмірі понад 600 млрд доларів. Про це повідомило ділове кіновидання The Hollywood Reporter.

Як зазначають оглядачі, фінансове зростання та стабільність дигітальної платформи забезпечують доходи від передплати, реклами та відеоігор. Вже нікого не дивує активна присутність її продукції на найпрестижніших кінофестивалях, де фільми та серіали, що спродюсовані платформою, отримують головні нагороди.

В даний час у компанії, що переплюнула знамениті голлівудські конгломерати-мейджори у виробництві та прокаті фільмів та серіалів, налічується приблизно 270 млн передплатників на стрімінговий сервіс у світі, включаючи США. Якщо припустити, що однією підпискою користуються щонайменше двоє глядачів, то світова аудиторія компанії становить ніяк не менше ніж півмільярда людей.

Податки та витік

На думку аналітиків аудіовізуального ринку, територіальна експансія Netflix в останні роки безпрецедентна за темпами та масштабами.

Як повідомила Крісті Каррас, кореспондент «Лос-Анджелес Таймс», стрімінговий гігант зі штаб-квартирою в Лос Гатосі (Каліфорнія) суттєво розширив виробничі потужності в районі Альбукерке (Нью-Мексико). Тут побудовано чотири нові павільйони, обладнані новітніми технологіями, студії для постпродакшн, офісні та допоміжні будівлі. Загальна площа нового виробничого комплексу складає 108 акрів.

Цей комплекс, відомий як Студія ABQ, Netflix придбав у 2018 році. Сума угоди не розголошується. За неофіційними даними, вона склала близько 30 млн доларів. Тут було знято кілька фільмів та серіалів, у тому числі містичний трилер «Дивні речі» (Stranger Things) та крутий вестерн «Тим болючіше падати» (The Harder They Fall).

«Нью-Мексико стає для нас виключно важливим виробничим центром, – йдеться у заяві Теда Сарандоса, одного з керівників Netflix. – Тут ми можемо скористатися дивовижною різноманітністю ландшафтів, добре підготовленою робочою силою та мати справу з симпатизуючими нам місцевими жителями. Наші великі інвестиції у Нью-Мексико сприяють подальшому економічному та культурному прогресу цього регіону».

Заради справедливості слід зазначити, що гігант стрімінгу не був першим, хто використав студійний потенціал Альбукерке. Ці потужності задіяли “Дісней” для зйомок “Месників” (The Avengers), “Лайонсгейт” для зйомок “Сікаріо” (Sicario) і AMC Networks для зйомок деяких серій суперпопулярного телесеріалу “На всі тяжкі” (Breaking Bad), випущеного Sony Television.

Ні для кого не секрет, що великих гравців американського кінотелеринка залучає до Нью-Мексико, окрім ландшафтів та кваліфікованої робочої сили, оголошена штатом щедра програма податкових ініціатив. Податкові пільги у сфері кіновиробництва та постпродакшн варіюються там від 25 відс. до 40 відс. Багато в чому саме через податкові манки, пропоновані такими штатами, як Нью-Мексико та Джорджія, триває витік кіноіндустрії з Лос-Анджелеса, її визнаної столиці.

Як повідомляє рупор шоу-бізнесу Variety, Netflix вже вклав близько 575 млн. доларів у виробничу базу в Нью-Мексико і збирається інвестувати ще приблизно 1 млрд. доларів. З моменту купівлі студії ABQ компанія найняла понад чотири тисячі місцевих жителів, у тому числі і на позиції студійного персоналу.

Це швидкі черепашки

Відеоігри швидко стають одним із найперспективніших напрямків розвитку Netflix. Джин Парк нагадує у статті у «Вашингтон пост», що лише три роки тому компанія оголосила про намір увійти до ринку відеоігор. Парк цитує Ліанну Лумбе, віце-президента Netflix із відеоігор, яка зізналася журналістам, що вони починали як дилетанти. І твердо усвідомили, що ставку треба робити на відомі бренди інтелектуальної власності. Такі, як, наприклад, мультсеріали Черепашки ніндзя (Teenage Mutant Ninja Turtles) або Губка Боб Квадратні Штани (SpongeBob SquarePants). Відеоігри, що відбрунькувались від них, масова аудиторія сприймає як милу і легкозасвоювану розвагу, особливо для підлітків та сімей з дітьми.

Netflix не оголошує, скільки його передплатників грають у відеоігри, але статистика за 2023 рік зафіксувала зростання кількості завантажень споживачами відеоігор цієї компанії на 180%. За три останні роки бібліотека відеоігор Netflix різко наростила обсяги доступних назв. Серед них гра на основі популярної серії «Викрадення автомобіля» (The Grand Theft Auto), а також інтелектуальні гостросюжетні ігри типу Oxenfree і Kentucky Route Zero. Як підкреслює Лумбе, входження у світ відеоігор є природним кроком для компанії, яка має намір стати головним постачальником онлайнових розваг у світі. Для створення різноманітного та якісного продукту залучаються незалежні девелопери, які покликані виробляти ігри для просунутих користувачів.

Як приклад Джин Парк наводить незалежну студію Wonderstorm, яка виникла у 2016 році. Вона створила популярний анімаційний серіал «Принц драконів» (The Dragon Prince,) шостий сезон якого Netflix випускає днями. А в онлайн-магазинах практично одночасно з'явиться рольова відеогра-компаньйон, над якою Wonderstorm працювала кілька років.

Президент цієї студії Джастін Сантістеван гордо називає свою фірму «двоголовим звіром», маючи на увазі практично паралельну роботу над серіалом та відеогрою-компаньйоном.

На думку аналітиків, відеоігри поступово витісняють книжки коміксів як основне джерело натхнення для голлівудських великобюджетних бойовиків. При цьому виникає ефект «взаємного запилення», коли відеоігри стимулюють інтерес до серіалів, а серіали, своєю чергою, сприяють зростанню продажів відеоігор.

Віхи експансії

Як починався Netflix?

У 1997 році два підприємливих бізнесмена Рід Хастінгс і Марк Рендолф провели експеримент. Вони відправили поштою DVD, запечатавши їх у конверт. Коли, через короткий час, відеодиски у відомих червоних конвертах благополучно, без пошкоджень, дійшли адресата, вони зрозуміли, що відкрили дуже перспективну нішу. Так і сталося: оренда фільмів поштою поступово витіснила традиційний відеопрокат.

З кожним роком компанія зростала та міцніла. Її акції почали котуватися на біржі. У 2006 році кількість передплатників у США досягла 5 млн осіб. Через рік з'явився стрімінг, який спочатку був доданий до комерційної підписки як допоміжний сервіс, а потім став домінуючою послугою. У 2010 році стрімінг став здійснюватися на мобільних пристроях, а через рік вперше на пультах дистанційного управління з'явилася кнопка Netflix. У 2012 році кількість передплатників досягла 25 млн осіб.

А через рік компанія розпочала виробництво оригінальної продукції – фільмів та серіалів. Серед перших удач – знятий у жанрі політичного трилера серіал «Картковий будиночок» (House of Cards) c Кевіном Спейсі в головній ролі.

Сьогодні Netflix є одним із головних гравців світового аудіовізуального ринку, що не заважає йому підкручувати гайки у підписній політиці. Як повідомляють обізнані вебсайти, на фінальній стадії знаходиться план відмови від найдешевшого базового рівня підписки, вільної від реклами. Користувачам запропонують вибрати будь-який інший варіант передплати.

Серед новацій, які незабаром стануть реальністю, представники Netflix називають відкриття «Домів Нетфлікса», розважальних центрів, які покликані просувати найперспективніші проекти корпорації та зміцнювати репутацію бренду. Перші дві адреси вже відомі. Це затишне містечко Кінг-оф-Праша в Пенсільванії та торговий центр Galleria Dallas у Техасі.

За словами Маріан Лі, голови маркетингової служби Netflix, у цих центрах відвідувачам запропонують захоплююче занурення в атмосферу улюблених фільмів та серіалів, включаючи «тематичні» їжу та напої. Центри розташовуватимуться в популярних шопінг-моллах з великим трафіком покупців.

Хоча представники Netflix не раз заявляли про аполітичність компанії та проголошували розвагу як свій головний принцип, в окремих випадках вони змушені реагувати на події у світі. Так, у 2022 році дигітальна платформа Netflix припинила діяльність у Росії через війну в Україні, санкції та ухвалення закону про «фейки». Втім, в онлайні можна знайти підказки, як на території Росії за допомогою VPN підключатися до платформи.

Як повідомляють російські кіносайти, доходи піратів майже подвоїлися через відставку Netflix і Голлівуду з Росії.

Netflix також призупинив тематичну розробку та придбання російських телешоу та фільмів. З онлайн-бібліотеки вилучено російські та радянські фільми, а з мовної пошукової системи зникла російська мова. Спостерігачі вважають, що у Росії налічувалося близько мільйона передплатників Netflix.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я