У Лос-Анджелесі оголошено номінації на премію Американської кіноакадемії “Оскар”. Як і очікувалося, найбільшого врожаю номінацій отримав байопік про «батька атомної бомби» «Оппенгеймер» (Oppenheimer). Тригодинне кінополотно режисера Крістофера Нолана претендує на нагороди в 13 категоріях, включаючи головну «кращий фільм».

На другому місці – сюрреалістична фантазія Йоргоса Лантімоса «Бідні-нещасні» (Poor Things) з 11 номінаціями, що несподівано багато для естетського артхаусного опусу. 10 номінацій у добротного і похмурого історичного епіка Мартіна Скорсезе «Вбивці квіткового місяця» (Killers of the Flower Moon). Повчальна гендерна комедія «Барбі» (Barbie) Грети Гервіг змагатиметься у 8 категоріях, а компліментарний байопік композитора Леонарда Бернстайна «Маестро» (Maestro) у авторському виконанні Бредлі Купера – у 7 категоріях.

Крім того, в головну категорію увійшли «Залишені» (The Holdovers), «Минулі життя» (Past Lives), «Зона інтересів» (The Zone of Interest), «Американське чтиво» (American Fiction) та «Анатомія падіння» (Anatomy of a Fall).

Образи: реальні чи надумані?

Практично щороку перебувають творці фільмів, які вважають, що їм «недодали» номінацій. Поточний рік – не виняток. Хвилю невдоволення у кіноколах та соцмережах викликало, зокрема, те, що академіки прокотили Грету Гервіг у категорії «найкращий режисер» та Марго Роббі у категорії «найкраща актриса».

Агентство Ассошіейтед Прес (AP) назвало ситуацію з Гервіг «одним із найсильніших шоків останнім часом». Деякі фанати «Барбі» з подивом коментують номінування Райана Гослінга за найкращу роль другого плану. Його Кен – фігура у фільмі другорядна, і номінувати Гослінга, прокативши при цьому Роббі – очевидна несправедливість. Оглядач USA Today бачить у цьому факті підтвердження феномену чоловічого домінування, яке за всіх ліберальних зрушень продовжує існувати в нинішній суспільній свідомості.

Марго Роббі (

Марго Роббі (“Барбі”) на церемонії премій “Вибір критиків”. Jordan Strauss/Invision/AP

Райан Гослінг зробив заяву, в якій категорично вказав на ключову роль Гервіг та Роббі у створенні фільму «Барбі». «Без них не було б фільму, – зазначив актор. – Саме вони відповідальні за цей фільм, який увійшов до історії та вітається у всьому світі».

Це може прозвучати парадоксом, але грандіозний успіх «Барбі» у світовому прокаті, де картина зібрала приблизно півтора мільярда доларів, надав їй погану послугу. Для багатьох пригод ляльки, що опинилася в реальному світі, є легковажна попкорнова історія. І вони, схоже, не помічають глибоку режисерську рефлексію, що охоплює важливі аспекти гендерної нерівноправності.

Як тут не згадати провалений експеримент з оскарівською категорією глядацьких лідерів, де основним критерієм були б касові збори. Його намагалися запровадити організатори церемонії, але академіки його забракували. А якщо прикласти цю категорію до нинішньої ситуації з «Барбі», то картина могла б претендувати не тільки на номінацію, а й на отримання «Оскара».

Цікаво, що забраковану Кіноакадемією нагороду за високі касові збори намагаються запровадити організатори премії “Золотий Глобус”. На нещодавній церемонії «Барбі» отримала саме цей ніби втішний «глобус» найуспішнішого у комерційному відношенні фавориту року.

Можливо, на ігнорування «Барбі» у двох важливих категоріях вплинуло й те, що для багатьох комедія є легковажним жанром, який апріорі в табелі про ранги поступається драмі у будь-яких її варіантах.

Реальність та ексцентрика

Жорстка конкуренція очікується в акторських категоріях. У чоловіків головним фаворитом вважають ірландського актора Кілліана Мерфі, який, як кажуть, на розрив аорти втілив складну та суперечливу особу видатного американського фізика Роберта Оппенгеймера. Політика, наука, кар’єра, особисте життя героя сплетені воєдино, завдяки майстерності режисера та актора та віртуозному монтажу з використанням флешбеків. Є шанси і у Бредлі Купера в «Маестро», добротної та часом надміру захопленої біографії композитора та диригента Леонарда Бернстайна.

Як вважають деякі критики, Пол Джаматті зіграв найкращу роль своєї кар’єри у сумній комедії Олександра Пейна «Залишені» (The Holdovers). Його герой, викладач стародавньої історії в школі-інтернаті в Массачусетсі, долає свою мізантропію у вимушеному спілкуванні з одним зі своїх учнів та кухаркою зі шкільної їдальні. Ця дивна трійця залишена проводити зимові канікули у стінах школи. До речі, виконавиця ролі кухарки афроамериканка Давайн Джой Рендольф претендує на «Оскара» у категорії «найкраща жіноча роль другого плану».

Пол Джаматті (

Пол Джаматті (“Залишені”) на церемонії “Золотий Глобус”. AP Photo/Chris Pizzello

Два інші афроамериканські актори Колман Домінго в «Растині» (Rustin) про Байарда Растіна, полум’яного борця за права кольорових, і Джеффрі Райт в «Американському чтиві» (American Fiction), сатиричній комедії на расову тему також отримали номінації.

У категорії «найкраща актриса» фаворитами вважають Емму Стоун («Бідні-нещасні») та Лілі Гледстоун («Убивці квіткового місяця». Стоун, мабуть, вперше демонструє таку відв’язну, на межі фолу, ексцентрику, і, схоже, сама отримує задоволення від Образ жінки з індіанського племені, який створює Лілі Гледстоун, сама представниця одного з корінних народів Америки, насичений трагічними обертонами.

П’ятірка номінантів у категорії «кращий режисер» виглядає цілком переконливо навіть у відсутності Грети Гервіг та Олександра Пейна – Джонатан Глейзер («Зона інтересів»), Йоргос Лантімос («Бідні-нещасні»), Крістофер Нолан («Оппенгеймер»), Мартін «Вбивці квіткового місяця») та Жюстін Тріє («Анатомія падіння»).

У категорії “найкращий міжнародний фільм” фаворитами вважають “Зону інтересів” (Великобританія) та “Снігове братство” (Іспанія).

Радість та гіркота

Сенсаційним проривом для кіно України можна вважати номінацію фільму Мстислава Чернова «20 днів у Маріуполі» (20 Days in Mariupol) у категорії «найкращий документальний фільм».

Успіх з українськими кінематографістами поділяє інформаційне агентство Ассошіейтед Прес (AP). Це перша оскарівська номінація за всю 178-річну історію авторитетної організації новин. Фільм був знятий у копродукції AP та програми PBS “Frontline,” на початку 2022 року, у перші три тижні війни Росії в Україні. Український журналіст та кінематографіст Чернов приїхав до Маріуполя за годину до початку першого російського бомбардування цього портового міста. З ним були фотограф Євген Малолєтка та продюсер Василиса Степаненко.

“20 днів у Маріуполі”. AP Photo/Evgeniy Maloletka

Те, що їм вдалося зняти на плівку – смерть 4-річної дівчинки, масові поховання мирних жителів, навмисне обстріл пологового будинку – стали незаперечним свідченням варварства та жорстокості російських агресорів.

«Радість разом із гіркотою, так би я охарактеризував наші почуття, – сказав в інтерв’ю Мстислав Чернов. – Фільм зняв величезну людську трагедію, а для українців страшну втрату життів. Все, що ми можемо зробити, це прагнути до того, щоб усе це не було забуте. Кожна номінація, кожен приз, кожен факт визнання фільму означає, що його побачать більше глядачів».

«Це пронизливий, точний та страшний репортаж про початок війни, – пише на своїй сторінці в Instagram кінопродюсер та режисер Олександр Роднянський, член Американської кіноакадемії. – Він буквально змушує відчути жах війни людей, що за тисячі кілометрів від неї. Все відбувається ніби поряд і викликає стан, близький до панічної атаки».

На

На “Оскарах”. AP Photo/Amy Sancetta

«Зараз кілька тисяч членів Академії, найкращих кінопрофесіоналів світу, мають вибрати переможців, – пише далі Роднянський. – Мені важко передбачити результат, а як член Академії я пов’язаний з зобов’язанням не розкривати свої переваги. Можу лише сказати, що номінація фільму на «Оскар» – колосальний успіх для кінематографіста, успіх, що залишається на все життя. Впевнений, що допоможе фільму вийти на світові екрани. І стати найважливішим свідченням того, що відбувається зараз в Україні».

96-а церемонія вручення премій «Оскар» проходитиме 10 березня в Лос-Анджелесі в Долбі-тієтр і транслюватиметься у прямому ефірі телеканалом ABC.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я