Впливовий художній коледж Нью-Йорка “Купер-Юніон” (Cooper Union) прийняв рішення відкласти виставку, присвячену ВХУТЕМАСу – славетній радянській школі архітектури та дизайну 1920-х років. За словами представників коледжу, рішення прийняте у світлі війни, що триває в Україні.

Група істориків мистецтва, художників, арт-критиків, кураторів та культурологів оприлюднила відкритий лист, у якому засудила це рішення як «зловісний замах на академічні свободи та сферу освіти».

Пошук балансу

Виставка “ВХУТЕМАС: Лабораторія авангарду” (Vkhutemas: Laboratory of the Avant-Garde, 1920-1930) мала відкритися 25 січня, але того ж дня була відкладена керівництвом “Купер-Юніон”.

Крім архівних матеріалів, пов’язаних з історією ВХУТЕМАСу, включаючи його викладачів та випускників, експозиція мала познайомити відвідувачів із роботами студентів «Купер-Юніон».

Куратори виставки – Анна Бокова (Anna Bokov), ад’юнкт-професор «Купер-Юніон» та її колега Стівен Хілльєр (Steven Hillyer), директор архіву архітектурної школи «Купер-Юніон».

ВХУТЕМАС (Вищі художньо-технічні майстерні) розробляв нові методики викладання, натхненні революційними ідеями. Серед педагогів школи були представники кількох течій авангарду, насамперед конструктивізму, зокрема такі великі майстри, як Ель Лисицький, Олександр Родченко, Любов Попова, Казимир Малевич, Олександра Екстер та Володимир Татлін. Багато хто з них – вихідці з України та Білорусі.

Атмосфера творчої свободи, що панувала в майстернях, не вкладалася в прокрустове ложе сталінського концепту «соціалістичної культури», і в 1930 році ВХУТЕМАС закрили, звинувативши його в «формалізмі».

У заяві, підписаній Хейлі Ебер (Hayley Eber), яка виконує обов’язки декана коледжу, та Олександра Точиловського (Alexander Tochilovsky), голови виставкового комітету, наголошується, що рішення відкласти виставку дасть «Купер-Юніон» час, щоб уважно розглянути всі виниклі сумніви. Ми вдячні нашим колегам українського походження. Вони допомагають нам шукати потрібний баланс, зберігаючи точність і чутливість, щоб зберегти науковий підхід до історії архітектури в той час, як російський уряд продовжує чинити злочини щодо народу України».

“Інтелектуальний патронаж”

Як зазначає обізнаний сайт Artnews, у заяві «Купер-Юніон» не згадується стаття професора Нью-Йоркського університету Педера Анкера (Peder Anker), експерта з екологічної архітектури.

На думку багатьох спостерігачів, саме ця стаття, опублікована на Archinect, професійному сайті архітекторів, за кілька днів до передбачуваного відкриття виставки спонукала «Купер-Юніон» відкласти її на невизначений термін.

«Хоча в рамках підготовки виставки виконано ґрунтовну наукову роботу, – пише професор Анкер, – у нинішній політичній обстановці вона є прикладом російської пропаганди. Навіщо в обстановці війни Купер-Юніон фактично погодився публічно її підтримати?».

Як зауважує Artnews, у первісному варіанті своєї статті Анкер звинуватив Анну Бокову, спів-куратора виставки, в контактах із президентом РФ Володимиром Путіним. Але потім згадка про це зникла з тексту статті на сайті Archinect, який повідомив, що Бокова відповіла на критику на свою адресу, назвавши її «фальшивою та наклепницькою», і заявила, що Анкер замовчав про те, що був з нею особисто знайомий до цієї публікації.

У ході полеміки Анкер не заперечував, що він не є фахівцем з російської та радянської архітектури, що, на його думку, не позбавляє його права висловити свою думку у неакадемічній статті. Він вказує, що ставить під сумнів не зміст виставки, а момент її відкриття, і те, що саме «інтелектуальний патронаж» отця Ганни Бокової, близького до влади Росії архітектора Андрія Бокова, допоміг їй отримати доступ до архівних матеріалів про ВХУТЕМАС.

Анна Бокова – архітектор та історик архітектури. Лікарську дисертацію захистила в Єльському університеті. Вела наукову роботу у Швейцарській вищій технічній школі Цюріха (ETH Zurich) та у Прінстоні. Викладала у Корнельському, Єльському, Гарвардському та інших університетах. Публікувалася у провідних фахових виданнях з архітектури та дизайну. Анна Боков – автор фундаментального дослідження «Авангард як метод: ВХУТЕМАС та педагогіка простору. 1920-1930» (Avant-Garde as Method: Vkhutemas and the Pedagogy of Space, 1920-1930), що побачив світ у 2020 році.

Її батько Андрій Боков – один із провідних російських архітекторів, віце-президент Міжнародної академії архітектури, у 2008-2016 роки обіймав посаду президента Союзу архітекторів Росії. У 2015 році, беручи участь у засіданні президентської Ради з культури та мистецтва, подякував Путіну за анексію Криму.

“М’яка сила”?

На думку Анкера, «Купер-Юніон» має скасувати виставку та призупинити курси лекцій з радянської та російської архітектури.

«Я був би першим у черзі на цю виставку десять років тому, але не зараз, – пише він. – Зараз підтримувати російську архітектуру означає виявляти моральну глухоту».

«Будь-які історичні посилання є відображенням сучасної ситуації, – продовжує автор статті. – Росія робить агресію проти України, яка за своєю жорстокістю може бути порівнянна з війною гітлерівської Німеччини проти Радянського Союзу. Армії диктатора Володимира Путіна знищують не лише військові цілі, а й мирних жителів та національну культурну спадщину (включаючи архітектуру). Щоб приховати військові злочини, прихильники Росії в Нью-Йорку дуже намагаються представити їхню країну як сяючий центр високої культури. Це пропагандистська війна, спрямована на нашу свідомість із метою послабити підтримку України нашими політиками. Це і називається “м’якою силою”».

На думку Анкера, той факт, що «Купер-Юніон» знаходиться в центрі української громади Нью-Йорка, додає гіркоти в хворобливу ситуацію.

У згаданому вище відкритому листі групи вчених та арт-експертів зазначається, що Анкер не є експертом з російської архітектури, яке стаття характеризується як «інтелектуально сумнівна».

На момент публікації цієї статті відкритий лист підписали понад 745 мистецтвознавців, істориків, викладачів, художників, кураторів музеїв та виставок. Серед них провідні американські експерти у сфері російського та радянського мистецтва, професори найбільших університетів США та інших країн.

«Ця виставка, що показує роботи колишніх і нинішніх студентів “Купер-Юніон”, – йдеться далі у відкритому листі, – служить важливим нагадуванням про культурні експерименти у міжвоєнні роки (маються на увазі Перша та Друга світові війни. – ГА) та їхня спадщина, що продовжується. , яке перебувало і перебуває сьогодні в опозиції до авторитаризму».

У листі міститься заклик до керівництва «Купер-Юніон» негайно розпочати «відкритий та відповідальний процес обговорення у професійній спільноті та серед широкої громадськості ймовірної дати відкриття виставки».

«Культура скасування»: за та проти

Серед тих, хто підписав відкритий лист – Ксенія Витулева-Герц (Xenia Vytuleva-Herz), доктор філософії, теоретик архітектури, запрошений професор Базельського університету.

«У мене чітка думка щодо цього, – сказала Ксенія Витулєва в інтерв’ю Російській службі «Голосу Америки». – Подібна цензура та непрофесіоналізм у сфері освіти у принципі неприпустимі. Особливо зараз. Особливо у цьому випадку. Я категорично проти «культури скасування». Я надто добре бачу, до чого це призводить. Не можна скасовувати, забороняти, вирізати, викреслювати за політичними та національними ознаками як дослідження та виставки, так і творчість окремих митців».

«ВХУТЕМАС – школа, яка саме вчила вільно мислити, – продовжувала Ксенія Витулева-Герц. – Вона була розформована наприкінці 1920-х, коли Сталін почав зміцнювати свою особисту владу у країні. Я не люблю, коли по кляузі скасовують талановиту та вкрай важливу для Нью-Йорка та світової наукової спільноти виставку. Я впевнена, що всі, хто підписав лист, як і я, активно виступають проти війни. А куратор виставки Аня Бокова – історик архітектури, написала чудову книгу та захистила дисертацію в Єльському університеті з ВХУТЕМАСу. Я знаю Аню, ми виступали на одних конференціях».

Ксенія Витулєва-Герц повідомила, що разом із чоловіком архітектором Мануелем Герцем провела останні два роки до російської агресії в Києві, де за його проектом було минулого року збудовано синагога на згадку про трагедію Бабиного Яру.

«Через війну в мене вся душа болить, – сказала вона. – Але скасовувати історію? – Ні, це не вихід, це саме собою дуже страшно. Ми всі – викладачі, історики, куратори, художники – виявилися заручниками у цій вкрай неприємній ситуації».

Підписав колективний лист і архітектор Марк Хідекель (Mark Khidekel), який живе в Нью-Йорку.

«Мій батько, Лазар Хідекель, був близьким ВХУТЕМАСу, його програмі та принципам, – сказав Марк Хідекель. – У його архіві збереглася навіть прийомна картка студента цих майстерень. Але ми знаємо, що мій батько повернувся до Вітебська, і залишався учнем Малевича, ставши одним із творців УНОВІСу (авангардного художнього об’єднання). Скасовувати виставку в “Купер-Юніон” тим нерозумніше, що суть ВХУТЕМАСу – служити лабораторією майбутнього. Російський авангард багато в чому визначив шляхи та долі мистецтва ХХ століття. Потрібно мати на увазі, що об’єктів ВХУТЕМАСу не збереглося, і на виставці представлені роботи американських студентів Купер-Юніон, які їх відтворюють. За що їх карати? Все це схоже на “полювання на відьом”. Скасування виставки означає повторне, через багато років, вбивство російського авангарду. Це все одно, що скасувати таблицю Менделєєва через те, що вона російська».

Водночас, рішення відкласти виставку вітала історик мистецтва Мирослава Мудрак (Myroslava Mudrak), почесний професор Університету штату Огайо. У відкритому листі колегам вона назвала це рішення «Купер-Юніон» «хоробрим та професійним».

«Відкрити виставку під час широкомасштабної війни, започаткованої Росією і яка загрожує самому існуванню українського мистецтва та культури, – пише професор Мудрак, – не лише продемонструє байдужість частини наукового світу до поточних подій, а й нашу професійну слабкість як істориків російського та східноєвропейського мистецтва та архітектури» .

«Лапкою громадському смаку, якщо перефразувати Давида Бурлюка, який у 20-х роках обрав Іст-Віллідж своїм будинком, можна вважати таке “свято культури” в районі, де живуть українці, – або емігранти, які втекли від радянського режиму, або знову. .

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я