Третина доходів російських кінотеатрів у першому півріччі 2023 року припала на піратські покази голлівудських фільмів. Про це пише інтернет-видання РБК,

Рятуючись від краху через вихід американських студій з російського ринку, російські кінотеатри стали безпрецедентно широко практикувати піратський прокат голлівудських блокбастерів.

При цьому незаконна практика, поширена по всій території РФ, не приховується, а статистика «сірого» бокс-офісу стала останнім часом публікуватися в пресі та на Інтернеті.

Сковорідка та вужі

Повідомляється, що американські фільми нерідко демонструють глядачам у вигляді передсеансового обслуговування перед показом короткометражних картин, на які продаються квитки. Багато дистриб’юторів та адміністраторів кінотеатрів формально відхрещуються від цієї практики, мабуть, розраховуючи в майбутньому зберегти репутацію, коли політична ситуація, як сподіваються вони, зміниться на краще і Голлівуд повернеться до Росії.

На умовах анонімності ситуацію «Голосу Америки» коротко охарактеризував досвідчений російський прокатник, який нині живе за кордоном.

«Я більше не займаюся прокатом фільмів у РФ, і, відповідно, не знаю всіх деталей ситуації, – сказав співрозмовник. – Але загалом, все це огидно, звісно. Я і мої колеги багато років і сил витратили на викорінення піратства, і начебто ми були близькі до мети, але на жаль… Говорять про антиамериканізм як мотивацію, але він скоріше вторинний. Крадуть не лише американський контент. Головна причина – реальний дефіцит контенту, адже з російського ринку пішли усі мейджори. І це змушує прокатників крутитися як вужам на сковорідці. Стогонів та емоційних оцінок занадто багато, мені здається, цифри були б цікавішими».

Секрет Полішинеля

Як відомо, після повномасштабного російського вторгнення в Україну в лютому минулого року з російського ринку пішли найбільші голлівудські кінокомпанії та стрімінгові сервіси Disney, Paramount, Sony Pictures, Warner Bros., Universal, Netflix та інші. Вони припинили випускати в РФ свої новинки та не продовжують ліцензії на покази старих стрічок. Зокрема, було скасовано новий «Бетмен» з Робертом Паттінсоном, «Міньйони: Грювітація», «Топ Ган 2: Меверік», «Світ Юрського періоду: Панування» та багато інших блокбастерів.

Презентація першого «Аватару».  Москва, 2009 р

Презентація першого «Аватару». Москва, 2009 р

Як зазначають оглядачі, “сірий Голлівуд” плюс російський хіт “Чебурашка” дали кінопрокату найкращу касу за півроку після пандемії.

За інформацією галузевого сайту про кіно “Бюлетень кінопрокатника”, підпільно демонструвався в кінотеатрах “Аватар: Шлях води” міг принести російському прокату не менше 2,4 мільярда руб. Третя частина кінокоміксу “Вартові Галактики” могла зібрати 59,3 мільйона, а десятий “Форсаж” – 87 мільйонів. За інформацією РБК, більшість кіномереж заперечують, що практикують «передсеансне обслуговування».

Але як вважає російський професор-кінознавець Олександр Федоров, експерт з медіаосвіти, «підпільний» показ фільмів голлівудських кінокомпаній-мейджорів, які офіційно пішли з російського ринку, є своєрідним «секретом Полішинеля». “Мало хто з російських кіноглядачів про це не знає”, – написав він, відповідаючи електронною поштою на питання “Голосу Америки”.

І знову «трофейне кіно»

Професор Федоров вважає, що в сучасній Росії знову виникла ситуація, коли західна кінопродукція стає «трофейною» як «кінопрокатна відповідь» на численні західні санкції проти РФ.

Схожа ситуація, пише він, лише у значно більших масштабах, була в СРСР у другій половині 1940-х – на початку 1950-х, коли в кінотеатрах показували так звані «трофейні фільми», тобто німецькі, американські та британські стрічки, вивезені з території окупованій Німеччині, а потім (часто під зміненими назвами) показані у радянських кінозалах. При цьому жодних грошових відрахувань від прокату американських та британських фільмів у США та Велику Британію на користь правовласників, зрозуміло, не робилося.

Починаючи з другої половини 1950-х, така практика в СРСР зникла, але ось тепер, схоже, відновлюється. «Звичайно, – зазначає Федоров, відновлюється у зміненому вигляді, оскільки «підпільні» покази здійснюють уже приватні російські компанії, а не сама держава, як це було в СРСР».

Будь-які «Нетфлікси»

Втім, урядовий «дах» російські «пірати в законі» вже отримали в особі заступника голови Ради Безпеки, колишнього президента РФ Дмитра Медведєва та спецпосланника президента РФ з питань міжнародного культурного співробітництва, колишнього міністра культури Михайла Швидкого.

Виступаючи минулого року в ефірі радіо «Комсомольська правда», Швидкой запропонував розпочати «паралельний прокат» та «примусове ліцензування іноземних фільмів у російських кінотеатрах». За його словами, це один із способів врятувати кінотеатри в умовах санкцій. Адже для заповнення кінозалів Росія має знімати не менше ніж 200–250 фільмів, а знімає менше сотні.

Пародійний плакат до фейкового фільму про Медведєва.  Москва, 2011 р.

Пародійний плакат до фейкового фільму про Медведєва. Москва, 2011 р.

Як зазначають The Insider та інші медіа, «паралельний прокат», який запровадить пропонує Швидкою, можна вважати аналогом «паралельного імпорту», ​​який російський уряд узаконив у березні 2022 року. Цим поняттям у Росії називають ввезення у країну товарів, який правовласник не дав дозволу, паралельно офіційним поставкам. Незважаючи на те, що найчастіше ввозяться таким чином товари, експорт яких не має інших, легальних каналів, російські ЗМІ продовжують називати цей процес «паралельним імпортом».

За логікою Швидкого, «примусове ліцензування» не слід вважати піратством. Іноземні кінокомпанії у російських прокатників грошей брати не хочуть, каже він, – «а це їхні проблеми».

У березні цього року за розповсюдження піратських копій західної продукції виступив Дмитро Медведєв. Головна мета піратування, заявив він, «заподіяння їхнім компаніям максимальної шкоди та їх подальшого банкрутства».

«Ми це нещодавно обговорювали, що їх потрібно позбавити частини немайнових прав, висловлюючись юридичною мовою, яку вони мають тут. Якщо вони пішли від нас, всякі “Нетфлікси” та інші, значить, це все завантажуватимемо, будемо користуватися безкоштовно. А я б все це по Мережі розкидав, щоб завдати їм максимальної шкоди. Максимальна шкода, щоб вони збанкрутували!” – заявив він в інтерв’ю РІА Новини та іншим російським ЗМІ.

Без сором’язливості

“Той факт, що тепер доходи від піратських показів голлівудських фільмів будуть враховуватися практично як офіційні доходи, абсолютно в логіці всіх нинішніх подій”, – така думка кінокритика Катерини Барабаш, кореспондента порталу Republic, висловлена ​​нею “Голосу Америки”.

«Росія перестала соромитися крадіжки, і було б дивно, якби соромилася, – зазначає Катерина Барабаш. – Більше того – крадіжка відтепер подається як нормальний бізнес-виверт. Коментувати це поза загальним контекстом, напевно, немає потреби – крадіжка є крадіжка, злочин є злочином. Можна, звичайно, пошкодувати кінотеатри – зрозуміло, що вже не йдеться про доходи, а про виживання. Але, здається, це не врятує кінопоказ – зараз стрімінгові платформи створили таку потужну конкуренцію йому, що навіть узаконене піратство навряд чи зможе запобігти швидкому краху кінопрокату. Плюс до того, треба розуміти, що режим, на відміну від Голлівуду, не вічний, і чи захоче в майбутньому Голлівуд мати справу з російськими дистриб’юторами – велике питання».

«До чого це призведе в результаті, – зазначає професор Федоров, – зараз важко сказати. Я б утримався від подальших прогнозів».

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я