У п’ятницю, 15 липня, Європейська комісія дала польській владі два місяці, щоб виправити або принаймні представити надійний план усунення порушень законодавства ЄС Конституційним трибуналом. Якщо Польща не виконає вимоги, Комісія зможе направити скаргу до СЄС. Це продовження розпочатої у грудні минулого року процедури протидії правопорушенням, яка поки не принесла результатів.

Основна скарга Комісії стосується рішень, спрямованих на суперечність примату права ЄС у сфері судової системи. Нещодавні домовленості між урядом Матеуша Моравецького та Брюсселем щодо КПО якимось чином обходять рішення Конституційного трибуналу, оскільки вони стосуються виконання – згідно з Конституційним трибуналом Польщі – рішень СЄС щодо здійснення правосуддя.

Однак ця імплементація має бути лише частковою, а польська влада все ще – згідно з рішеннями Конституційного трибуналу – офіційно дотримується позиції, що Суд ЄС у Люксембурзі не має жодних повноважень щодо польського правосуддя. Водночас CJEU наголошує, що хоча організація судової влади залишається в компетенції держав-членів ЄС, вона водночас повинна відповідати вимогам ЄС щодо незалежності суддів, яку повинні охороняти інституції ЄС, тобто Європейська комісія та Європейська комісія. CJEU.

Два тижні тому під час слухань у Люксембурзі Анджей Речка, представник польської прокуратури, закликав СЄС прислухатися до рішень Конституційного трибуналу, який, як він стверджував, ось-ось вичерпає свої можливості проєвропейської позиції. тлумачення положень через ігнорування СЄС конституційних прав і традицій окремих країн ЄС. Речка стверджував, що врахування юриспруденції Конституційного трибуналу Польщі є кроком, необхідним для повернення до «діалогу, який є найкращим шляхом», що веде до визнання відповідності польського законодавства праву ЄС.

– Ми відзначаємо заклики Польщі до діалогу. Але зазвичай діалог щодо законодавства ЄС викликає питання для попереднього рішення. Конституційні суди повинні ставити запитання Суду ЄС, відповів Коен Ленартс, президент Суду ЄС.

Ігнорування рішення СЄС, підкріпленого рішеннями Конституційного трибуналу, про призупинення ключових положень закону про морду коштувало Польщі до сьогодні 254 мільйони євро, які щодня збільшуються ще на мільйон євро та послідовно вираховуються з переказів. з бюджету ЄС для Польщі. Хоча реформа президента Анджея Дуди цього тижня призвела до ліквідації Дисциплінарної палати, це був не єдиний елемент “тимчасового заходу” СЄС. Таким чином, Комісія не просить скасувати штраф і припускає, що така спроба може бути зроблена польською владою в CJEU.

Крім того, Єврокомісія вказує на неправильний склад Конституційного трибуналу, тобто трьох «дублерів», призначених президентом Дудою на місця, які повинні заповнити судді, правильно обрані в 2015 році.

– оголосили в п’ятницю в Брюсселі.

Процедура боротьби з правопорушеннями у справі Конституційного трибуналу Польщі є лише другою подібною дисциплінарною процедурою в Брюсселі в історії Союзу, викликаною сумнівом у приматі права ЄС конституційними суддями. У червні 2021 року Єврокомісія порушила проти Німеччини антипорушницьке провадження через те, що рішення CJEU було оскаржено Конституційним судом у Карлсруе (йшлося про монетарну політику Європейського центрального банку).

Однак Брюссель завершив цю процедуру щодо Німеччини ще восени минулого року після політичних обіцянок Берліна спробувати запобігти повторенню. Уряд Німеччини, який досі був канцлером Ангели Меркель, письмово запевнив, що «однозначно визнає повноваження Суду Європейського Союзу, чиї рішення є остаточними та обов’язковими», і, на його думку, «законність актів інституцій ЄС не може підлягати контролю». розгляд конституційних скарг у німецьких судах, але може контролюватися виключно СЄС». Влада Німеччини пообіцяла сприяти діалогу та зустрічам між суддями CJEU та конституційними судами з метою підвищення взаємного розуміння їх ролі в порядку ЄС.

– Рішення Конституційного трибуналу Польщі, які порушують примат права ЄС, стали відповіддю на висновки прем’єр-міністра Матеуша Моравецького та міністра Збігнєва Зіобро. У Карлсруе йшлося про висновки групи юристів, які не мали відношення до влади або навіть критикували її, – пояснює наш співрозмовник у Брюсселі.

Сьогодні Європейська комісія вирішила оскаржити Угорщину в Суді ЄС за дискримінацію ЛГБТК+ людей. Йдеться про «закон про захист дітей», який забороняє піддавати їх «пропаганді гомосексуалізму» в школах і ЗМІ. Брюссель, зокрема, посилається на проти положень Директиви про аудіовізуальні засоби та електронну комерцію, які забороняють цензуру контенту на основі критеріїв нового законодавства Угорщини про ЛГБТ+.

Друга сьогоднішня скарга Угорщини до Суду ЄС стосується незалежного Klubradio, яке минулого року було знято з ефіру. Ця телекомпанія роками була мішенню прем’єр-міністра Віктора Орбана, а після виборів 2010 року ледь не збанкрутувала через втрату рекламодавців, які боялися загрожувати уряду. Після цього уряд Орбана програв кілька судових справ, у яких скасовувалися рішення Національного управління зі ЗМІ та телекомунікацій Угорщини, яке відмовило у продовженні ліцензії Klubradio. Зрештою Клубрадіо втратило ліцензію у 2021 році, що влада пояснила процедурними порушеннями відправника.

– В ЄС такі рішення мають прийматися об’єктивно, прозоро та недискримінаційно. З Klubradio цього не було, і в результаті його зняли з антени. Такі порушення законодавства ЄС загрожують свободі та плюралізму ЗМІ, заявив у п’ятницю єврокомісар Тьєррі Бретон.

Крім того, Єврокомісія розпочала проти Угорщини антипорушницьку процедуру через запровадження подвійних цін на паливо – субсидованих для автомобілів з угорською реєстрацією та не субсидованих для іномарок. «Це завдає шкоди єдиному ринку, який є нашим активом перед обличчям криз і нестабільності», — пояснює Бретон.

Стаття на сайті Deutsche Welle.

Комісія встановила, що Польща порушила свої зобов’язання згідно з Договором про Європейський Союз через порушення в процедурах призначення трьох суддів у грудні 2015 року та під час виборів голови Конституційного трибуналу в грудні 2016 року. Конституційний суд більше не відповідає вимозі незалежного та неупередженого суду, створеного раніше законом

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я