Космічні пристрасті-мордасті від знаменитого продюсера Рідлі Скотта на короткий час вибили з першого місця в американському бокс-офісі іронічний кінокомікс Дедпул і Росомаха, черговий кросовер із Всесвіту Марвел.

Дев'ятий за рахунком фільм жахів із довгограючого франчайзу «Чужий» (Alien) зібрав за перші два тижні прокату близько 61 млн доларів у США та 129 млн доларів у світі. Аналітики звертають увагу на вражаючий продаж квитків у різних країнах, насамперед у Китаї. Згідно з підрахунками фінансово-аналітичної кінофірми Box Office Mojo, всього фільми франчайзу «Чужий»/«Чужі» зібрали у світі 1,3 млрд доларів.

Можна припустити, що з огляду на стійку любов російських глядачів до жанру хорору і особливо до серії Рідлі Скотта про позаземних монстрів та андроїдів, Росія могла б додати до світового бокс-офісу значну суму. Але через війну в Україні голлівудські мейджори та стрімінгові провайдери закрили для себе російський ринок, і імпортні блокбастери виявляються доступними для російських глядачів переважно у піратських онлайн-версіях поганої якості та з настирливою рекламою.

Шок та лють

“Чужий: Ромул” (Alien: Romulus, далі “Ромул”), режисером якого став Феде Альварес, виявився другим за зборами з усього популярного франчайзу, що стартував у 1979 році. Він пропустив уперед лише «Прометея» (Prometheus) у 2012-му році та обійшов таких глядацьких фаворитів, як «Чужий проти Хижака» (Alien vs. Predator/2004) та «Чужий: Заповіт» (Alien: Covenant/2017).

Феде Альварес

Феде Альварес

Уругвайському режисерові Федеріко «Феді» Альваресу дісталося непросте завдання, а саме втиснути наратив у часовий проміжок між дією першого фільму «Чужий» Рідлі Скотта та дією сіквела Джеймса Камерона «Чужі» (Aliens/1986). Критики навіть вигадали слово interquel – похідне від слів сіквел і приквел.

Переказ сюжету фільму жахів практично неможливий без спойлерів, які позбавляють перегляд значної частки саспенсу. Тому власне про сюжет скажемо гранично лаконічно.
Далеке майбутнє. Дівчина-сирота Рейн (Кейлі Спені) разом із прийомним братом Енді, перепрограмованим андроїдом (Девід Джонсон) і невеликою компанією друзів і товаришів по службі відправляється на списаний космічний корабель, щоб забрати звідти кріогенні камери. Камери потрібні їм, щоб у замороженому стані долетів до далекої планети, де, як вони сподіваються, на них чекає хороше життя.

Занедбаний корабель розділений на дві секції – «Ромул» та «Рем». Агресивні істоти, що там живуть, явно не раді прибульцям, і свою місію монстри бачать у тому, щоб безжально знищити Рейн та її друзів або заразити їх при фізичному контакті отруйною субстанцією, що змінює їхню природу. Найбільша шокуюча лінія фільму пов'язана з темою зачаття та народження якогось мутанта, якого назвуть Нащадком.

Символічна дуга

В одному з відсіків занедбаного космічного корабля гості натрапляють на пошкодженого андроїда Рука, єдиного вцілілого наукового співробітника станції, яку уподобали безжальні ліцехвати та ксеноморфи. Ці позаземні чудовиська були розроблені людьми як біологічна зброя, але вийшли з-під контролю.

Сенсаційне рішення авторів фільму використовувати для ролі Рука зовнішність британського актора Іена Холма, який помер у 2020 році у віці 88 років, виявилося дуже вдалим піар-ходом. Багато мас медіа саме цей факт винесли до заголовків матеріалів про новий фільм.

У стартовому «Чужому» 1979 року Холм зіграв андроїда Еша, прихованого до певного часу антагоніста Ріплі, головної героїні, зіграної Сігурні Уівер. Рук, схоже, не має жодних прямих зв'язків із Ешем. Але Альваресу видалося цікавим протягнути символічну дугу між двома персонажами, яких поділяють 45 років. За словами режисера, 86-річний Скотт, засновник франчайзу та виконавчий продюсер нової картини загорівся цією ідеєю.

У роботі над іміджем Рука було використано новітні технології, зокрема «штучний інтелект» (AI).

Говорячи про використані для створення образу Рука технології, Альварес назвав студію софтвера Metaphysic, яка займалася «оживленням» образу Пагорба на основі образу Еша з першого «Чужого». Були використані комп'ютерні ефекти та тривимірні портрети-хедкасти Пагорба, які виявились у візуальних матеріалах епопеї «Володар кілець», де він зіграв Більбо Беггінса. З'ясувалося, що це його єдині хедкасти.

Команда «Ромула» звернулася до родини Холма та отримала добро від його вдови та дітей на використання образу покійного актора. Його ім'я фігурує у фінальних титрах разом із подякою родині.

«Те, що вигляд Еша ніколи не використовувався після першого «Чужого», це несправедливо, – зазначив Альварес в інтерв'ю The Hollywood Reporter. – Ми стали обмірковувати характер Рука разом із Рідлі (Скоттом). Він дійшов висновку, що ми маємо повернути пагорба».

Деякі оглядачі засумнівалися у моральності такого рішення та звинуватили команду фільму у неповазі до пам'яті актора.

Альварес не погоджується з такою оцінкою.

“Ми все робили з повагою до пам'яті Іена, – зазначив він, – і з дозволу його вдови та дітей, які сказали нам, що будуть щасливі побачити його живим”.

Прибулець із третього світу

Кінорежисер, сценарист та продюсер Федеріко «Феде» Альварес народився у Монтевідео (Уругвай) у 1978 році. Син уругвайського письменника, професора історії Лусіано Альварес. Прихильність до жанру хорору і нуар-трилера виявилася вже на початку його кінокар'єри, зокрема, в його аматорській короткометражці «Приступ паніки» про гігантські роботи, що вторглися в Монтевідео. Він виклав її на Youtube. «Я виклав ролик у четвер, – сказав Альварес в інтерв'ю телеканалу BBC, – а в понеділок моя електронна пошта була сповнена листами голлівудських студій. Я був просто вражений!».

З ним підписала контракт компанія Ghost House Pictures, для якої він зняв перший повнометражний фільм «Зловісні мерці» (Evil Dead). Цією картиною і “Не дихай!” (Don't Breathe) він привернув увагу голлівудських студій. Дистриб'ютором дев'ятої стрічки франчайзу стала студія 20th Century.

Альварес згадував, як обговорював свою власну режисерську мотивацію з Джеймсом Камероном і здивувався схожості імпульсів. У середині 80-х честолюбний молодий Камерон взявся робити «Чужих», щоб довести творцю першого фільму Рідлі Скотту, що може знімати не гірше.

Альварес зізнався, що писав роль Рейн на 26-річну американську актрису Кейлі Спені, яка за останні роки зіграла кілька помітних ролей, включаючи фільми «Падіння імперії» та «Прісцілла: Елвіс і я».

«Я дуже радий, що Кейлі погодилася, – сказав режисер. – Я бачив, як важко їй було рухатися у величезному скафандрі. Багато акторів у таких ситуаціях втрачають волю, бажання викладатися. Але Кейлі трималася молодцем, звідкись підживлювалася енергією. Вона завжди назубок знала свої репліки. У неї безодня таланту, що мене дивує. Одного її погляду достатньо, щоби передати внутрішній стан героїні».

Журналісти помітили схожість фабульної лінії Роккі, героїні «Не дихай!» та Рейн з «Ромула». І та, й інша дівчини погоджуються взяти участь у ризикованій, загрожує загибеллю афері її друзів.

«Я народився в Уругваї, країні третього світу, – пояснив Альварес в інтерв'ю The Hollywood Reporter. – Мої фільми відбивають реальність третього світу. Її важко зрозуміти тим, хто виріс у Нью-Йорку, Лос-Анджелесі чи Лондоні. У цьому світі такі історії чуєш дуже часто. Головна мрія підлітка – вирватися і втекти у перший світ, який сприймається ним як земля обітована, де життя набагато краще. Але на їхньому шляху стоять величезні перешкоди. Такий лютий сліпий вояк-ветеран у «Не дихай!». Такі огидні ксеноморфи у «Ромулі». Жителі скромних провінцій, думаю, теж асоціюватимуть себе з моїми героями в їхньому прагненні до нездійсненного щастя».

«Я асоціюю себе з андроїдами, роботами-гуманоїдами, тобто, іншими словами, з меншинами, що пригноблюються, – продовжував режисер. – . І тут є прямий збіг з «Той, що біжить по лезу бритви» і взагалі з дивовижними світами Рідлі Скотта. Мені дуже близький герой Енді, несправного андроїда. Адже я теж частково невиправний прибулець ззовні, уругваєць, який намагається закріпитися в Голлівуді. Мені кажуть: ти один із нас, доки ти робиш для нас гроші. Якщо ти цього не робиш, ми оцінимо тебе інакше. Родо Саягес (співавтор сценування) і я намагаємося бути чесними в нашій роботі, і, можливо, тому наші фільми виходять трохи дивними».

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я