Останніми днями зросла кількість повідомлень про напади іранських безпілотників. 17 вересня в американському Wall Street Journal з’явилася велика стаття, в якій українські військові описали проблему, вочевидь намагаючись розголосити цю тему в західних країнах.

Полковник Родон Кулагін в інтерв’ю американським журналістам заявив, що іранські безпілотники-камікадзе завдали болісних втрат артилерійському підрозділу під його командуванням. Вони повинні були знищити кілька буксируваних і самохідних установок і кілька інших бронетехніки. Четверо українських військових мали загинути, 16 були поранені. – Це дуже серйозна проблема. Без відповідних систем захисту вони знищать нашу артилерію, – сказав полковник і звернувся до Заходу з проханням надати щось придатне для захисту або аналогічну систему для нападу.

Окрім панікера (хоча й зрозуміло, бо він втрачає підлеглих і техніку), не вистачає заяви полковника Кулагіна, проте немає достовірної інформації про масштаби використання іранських безпілотників та їх ефективність. Невідомо, скільки росіянам довелося їх звільнити, щоб завдати цих втрат українцям. Тому важко оцінити їх реальну ефективність.

Про самі дрони відомо небагато. Shahed-136 був представлений громадськості в 2021 році Корпусом вартових іранської революції. Це відносно великі дрони-камікадзе, які повинні діяти групами. Їх запуск був показаний під час запуску, який виглядає як звичайний причіп цивільної вантажівки, але всередині нього є п’ять безпілотників, готових до зльоту. Після того, як пускова установка піднята, безпілотники запускаються один за одним за допомогою невеликого ракетного двигуна. У польоті вони запускають стандартний простий поршневий двигун, який приводить в рух пропелер.

Невідомо, яка їхня дальність, хоча в деклараціях Ірану вона може становити навіть тисячу кілометрів, що було б напрочуд високим значенням. Також немає певної інформації про те, як вони самонаводяться. Іноді ми говоримо про стандартну камеру та дистанційне керування, іноді про якусь просунуту систему, засновану на філософії рою, в якій один дрон має радар і вказує на цілі іншим. Також немає впевненості щодо ваги боєголовки, хоча зазвичай вона становить близько 20-40 кілограмів, що було б багато для більшості сучасних безпілотних камікадзе, які зазвичай важать до кількох кілограмів.

Українці показали фотографії залишків цих машин, які дозволяють з високою достовірністю ідентифікувати їх. Видно характерні плавники на кінцях крил і написи. Схоже, що росіяни додали свій «Gierań-2» під стандартне іранське позначення.

Перші фотографії останків з’явилися в мережі 13 вересня, хоча поодинокі випадки використання іранських безпілотників мали бути наприкінці серпня. Здебільшого в Харківській області, яку, очевидно, росіяни обрали полігоном для випробувань іранської техніки. Однак їх використовували і на півдні. Українці показали фото характерного поршневого двигуна MD550, який виготовляють іранці для потреб багатьох своїх безпілотників. Його знайшли серед останків після нападу групи безпілотників на Нікополь на Дніпрі.

Залишки іранського безпілотника в Нікополі.  У центрі фото сірий двигун, точніше його залишкиЗалишки іранського безпілотника в Нікополі. У центрі фото сірий двигун, точніше його залишки Фото Поліція України

Скільки іранських безпілотників у росіян, невідомо. Про намір повернути їх американці повідомили ще в липні. Перший великий вантаж мав надійти з Ірану в середині серпня. Попередньо росіяни повинні були ознайомитися з пропозицією іранських компаній і протестувати їх продукцію. За словами американців, вони не були в особливому захваті, адже безпілотники повинні були бути досить аварійними і помірно ефективними.

Однак росіяни не можуть вередувати. Вони самі мають дуже обмежені можливості для виробництва машин такого типу, а військовим на фронті різко не вистачає безпілотних літальних апаратів. Амортизатори тим більше, що вітчизняного виробництва небагато і з найменших категорій, таких як «Куб» і «Ланцет», які випускає компанія «Зала» (входить в концерн «Калашников»). У порівнянні з ними Шахед-136 дуже великі і, за українськими даними, придатні для знищення броньованих цілей. Куб і Ланцет скоріше тільки без броні.

Інші безпілотники росіяни, швидше за все, привезуть з Ірану. З самого початку американці заявляли, що кооперації більше і тисячі машин різних типів. Росіяни занедбали тему безпілотників і тепер з’ясовують в Україні, яка це була помилка. Натомість вони можуть запропонувати іранцям більш важку класичну техніку. Йдеться про винищувачі Су-35. Однак не варто ставитися до іранських безпілотників як до якоїсь диво-зброї, яка істотно змінить хід війни. Іранці можуть створювати прості та ефективні системи зброї, особливо в категорії ракет і безпілотників, але росіяни мають цілий спектр теоретично набагато більш сучасної та небезпечної зброї, і ми бачимо результати.

Тим більше, що американці вже заявили про намір надати Україні зброю, яка може ефективно боротися з іранськими безпілотниками. Можна припустити, що вони зробили це у відповідь на угоду між Росією та Іраном. Наприкінці серпня було оголошено про поставки систем Vampire, які є відносно простою системою, що встановлюється на звичайний позашляховик. Він складається з оптико-електронної головки, яка спостерігає за небом за допомогою кількох різних камер, і пускової установки для чотирьох ракет, націлених на лазерне світло, за допомогою якого система підсвічує виявлений дрон. Vampire – це робота американської форми L3Harris. Все це розміщується на універсальному піддоні, який за дві години можуть встановити двоє людей без спеціальної підготовки на багато різних транспортних засобів.

Коли і в яких кількостях Vampire почне з’являтися в Україні, невідомо, але коли це станеться, російські безпілотники можуть істотно втратити свою живучість. Як завжди було на війні. Постійна гонка меча і щита. З’явився новий небезпечний метод атаки, дрони, і закономірно з’явилися рецепти для нього. І так продовжується і продовжується.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я