Голівуд напружено чекає 12 липня. На цю дату перенесено дедлайн прийняття Гільдією акторів кіно, телебачення і радіо (SAG-AFTRA) рішення – приєднуватися до страйку Гільдії сценаристів Америки (WGA), що триває вже більше двох місяців, чи ні. Поки що тривають важкі переговори представників акторської гільдії з продюсерами кінофільмів і телебачення (AMPTP), які представляють інтереси кіностудій і продюсерів Альянсом.

Як повідомив обізнаний сайт Deadline, лідери акторської гільдії планують зімкнути ряди з колегами-сценаристами, якщо до 12 липня не буде досягнуто згоди.

За даними Deadline, актори вже зайняті створенням плакатів для пікетів та замовленням тематичних тишорток. Крім того, як зазначає сайт, координаторами акторського страйку розробляється страйкова стратегія. Вона навряд чи сильно відрізнятиметься від стратегії сценаристів, які щодня пікетують із плакатами біля будівель кіностудій у Лос-Анджелесі та Нью-Йорку.

У тому випадку, якщо угоди SAG-AFTRA зі студіями не буде досягнуто, вже 13 липня актори вийдуть на вулиці з акціями протесту. За перехід до активної фази “касової боротьби” виступають 98% членів акторської гільдії.

Потенціал інновацій

Гільдія акторів радіо та телебачення AFTRA об’єдналася із гільдією акторів кіно SAG у 2012 році. Нова гільдія, по суті, одна з найбільших у США профспілок у сфері культури, об’єднує, як мовиться на його сайті, «акторів, дикторів, радіожурналістів, танцюристів, диск-жокеїв, репортерів та редакторів новин, провідних програм, лялькарів, артистів, які записують на студіях, співаків, каскадерів, акторів дубляжу та інших медійних професіоналів».

Чарльтон Хестон брав участь у страйку акторів у 1980 році.

Чарльтон Хестон брав участь у страйку акторів у 1980 році.

Предметом суперечки сценаристів та студій знову, як і в минулі десятиліття, стали матеріально-фінансові наслідки впровадження у кінобізнес важливих технологічних інновацій. Цього разу йдеться про стрімінг та штучний інтелект (AI). Причому якщо комерційний потенціал першої інновації вже вагомо виявлено у вигляді багатомільйонних прибутків стрімінгових провайдерів, то ефект від другої має поки що гіпотетичний характер. Щоправда, деякі експерти вважають, що вже найближчим часом літератори-роботи можуть скласти сильну конкуренцію драматургам.

Як на умовах анонімності розповів один із членів WGA сайту Deadline, «наша гільдія в минулому без чиєїсь участі організувала 7 з 8 страйків і у всіх перемогла. Ми досягнемо свого і цього разу, але ми з радістю приймемо їх (акторів) до своїх лав. Актори приєдналися до нас у 1960 році, і ми досягли тоді медичного обслуговування та пенсій. Ми на своєму досвіді знаємо, що студії ніколи не підуть нам назустріч без боротьби, що й змушує нас страйкувати. І ми бачимо, що акторська гільдія також налаштована боротися».

Водночас в акторському середовищі витає тривога, що деякі керівники гільдії готові здатися та підписати угоду зі студіями, яка не повною мірою відповідає довгостроковим фінансовим потребам акторів. Про це йдеться в колективному листі, підписаному Меріл Стріп, Емі Шумер, Шарліз Терон та іншими зірками першої величини.

Зміна еліт та пріоритетів

Експерти нагадують, що кілька попередніх страйків у Голлівуді також стосувалися революційних технологічних інновацій.

1946 року коаксіальний кабель вперше з’єднав Нью-Йорк і столичний Вашингтон. Так, у повоєнні роки народилося мережеве телебачення. Але мало хто усвідомив тоді цінність кінобібліотек та каталогів іншого візуального контенту, яким можна довго заповнювати екранний час. На початку 60-х це розуміння стало масовим. Актори та сценаристи побачили, що повторними показами фільмів та телесеріалів з кабельного ТБ студії-виробники та телемережі стали отримувати величезні додаткові прибутки. Зрозуміло, що акторська та сценарна гільдії вважали за законне зажадати шматочок цього пирога. У 1960 році страйк сценаристів тривав 153 дні, а страйк акторів, який ініціював тодішній глава SAG і майбутній президент США Рональд Рейган – 43 дні.

Актори із серіалу «Дурнушка Бетті» приєдналися до пікету сценаристів.

Актори із серіалу «Дурнушка Бетті» приєдналися до пікету сценаристів.

Через двадцять років сталися ще два страйки. Акторська розпочалася влітку 1980 року та тривала три місяці. Приблизно стільки часу навесні наступного року протестували сценаристи. На той час предметом суперечки став перерозподіл доходів від домашнього відеопрокату та телебачення за підпискою, на якому наполягали страйкуючі. Судова тяганина з приводу відрахувань (residuals) тривала десятиліття і дійшла Верховного суду США.

Запаморочливий зліт стрімінгового гіганта Netflix кардинально змінив ландшафт відеоринку та платного ТБ. Оглядач Лос-Анджелес таймс і великий експерт шоу-бізнесу Джордан Бек порівняв Netflix з Давидом, якому вдалося перемогти двох Голіафів – спочатку потужну мережу відеомагазинів Blockbuster, а потім преміальні кабельні канали. Характерно, що Netflix не одразу визнали повноправним гравцем індустрії розваг, за ним довгий час у Голлівуді зберігалася репутація чужинця з Кремнієвої долини. Але мільярди прибутку зробили свою справу, і тепер Netflix, Amazon, Hulu та інші стрімінгові провайдери входять до елітної обойми Голлівуду, потіснивши традиційних мейджорів.

Бек нагадує, що попередній страйк сценаристів, який тривав 14 тижнів у 2007–2008 роках, вивів на авансцену конфлікту магнатів кіноіндустрії, що нині канули в льоту, представляли AMPTP. Тоді погоду робили президент CBS Ліс Мунвес та колишній глава Miramax Харві Вайнстін, який нині відбуває термін за сексуальні злочини. Конфлікт фокусувався навколо відрахувань авторам від продажу на ринку DVD. Саме тоді до професійного лексикону увійшло поняття «нові медіа», під якими малися на увазі нові види контенту – від відеосюжетів на Ютубі до оригінальних фільмів, що показуються за допомогою стримінгу.

Похмурі перспективи

Через стрімке зростання ринку дигітальних показів шляхом стримінгу контрактна база хронічно запізнювалася вносити важливі корективи. Так, коли у 2013 році вперше вийшли на ринок оригінальні серіали та фільми, зняті виключно для стрімінгової дистрибуції, оплата послуг сценаристів, як і раніше, спиралася на розцінки, встановлені WGA у 2008 році.

«Голлівуд довів, що він вміє адаптуватись, – пише Джордан Бек. – У процесі трудових суперечок його головна мета залишається незмінною – виробляти та розповсюджувати розважальний контент. Стрімінг та штучний інтелект (AI) посіяли нову невизначеність, а нова норма ще лише у дорозі. Одне ясно: щоб створювати контент, потрібні творці. А їм потрібно справедливо платити за їхню працю».

Експерти зазначають, що рівень міжцехової солідарності зі сценаристами залишається високим, незважаючи на те, що ще одна впливова організація Гільдія режисерів Америки (DGA) досягла взаємоприйнятної угоди зі студіями.

Який ефект викличе страйк, який загрожує об’єднати під загальними гаслами 600 тисяч акторів та 11 тисяч сценаристів?

“Це буде абсолютне лихо”. Так відповіла це запитання оглядач видання «Форбс» Тоні Фіцджеральд. «Хаос, який виникне, – пише вона, – не лише зупинить виробничий конвеєр, що саме собою викликає величезну заклопотаність AMPTP. Є ще багато різних речей, які негативно вплинуть на кінопромисловість та нададуть довготривалий ефект».

Наприклад, страйкуючі актори можуть відмовитися брати участь у прес-джанкетах для промотування нових релізів. Для рекламників студій це означатиме катастрофу. Немає доступу до зірок – доведеться забути про ефектні обкладинки журналів та сенсаційні «кавер-сториз».

Це, у свою чергу, негативно позначиться на сезоні нагород, від «Еммі» до «Оскарів», які можуть помітно потьмяніти за відсутності акторів-суперзірок. Вже зараз помітно збідніла афіша вечірніх ток-шоу через відсутність кінознаменитостей. І не тільки. Самі провідні популярні шоу, наприклад Келлі Ріпа та Марк Консуелос, є членами SAG-AFTRA і у разі оголошення страйку будуть змушені піти на цей час з ефіру.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я